”Hallituksen energiaverolinja kaipaa selkiyttämistä”

Kansanedustaja ja ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen vaatii, että hallituksen on selkiytettävä energiaverolinjauksiaan. Hänen mukaansa monet kansalaiset osallistuvat ilmastotalkoisiin mielellään, jos tietävät linjan olevan oikeudenmukainen.

– Nyt on vaarana, että hallitus maksattaa kohoavat energiaverot tasasuuruisina kaikilla kansalaisilla eikä tämä edesauta ihmisten myönteistä suhtautumista ilmastonmuutosta hidastavaan työhön, Huovinen sanoi puhuessaan tänään eläkkeensaajien tilaisuudessa Jyväskylässä.

Huovinen muistuttaa, ettei ilmastonmuutoksen torjuntaa saa maksattaa köyhillä ja pienituloisilla ihmisillä. Siksi hallituksen on kerrottava talousarvioesityksessä valitun energiaverolinjan tulonjakovaikutukset. Ministeri Katainen on luvannut, että eduskuntakäsittelyssä nämä vaikutukset esitellään.

– On hyvä, että hallitus on havahtunut huomaamaan tulonjakovaikutusten merkityksen. Parempi vaihtoehto olisi tietysti ollut se, että hallitus olisi ottanut nämä vaikutukset huomioon jo laatiessaan talousarvioesitystä, Huovinen huomautti.

Huovisen mielestä on selvää, että ilmastonmuutosta hidastavaan toimintaan tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä. Hän on kuitenkin huolissaan, että ilmastonmuutoksesta käytävä keskustelu jää yksipuoliseksi.

– Jos ilmastotalkoot ovat kansalaisille vain kohoavia kustannuksia, jotka tulevat kaikille samansuuruisina tuloista riippumatta, on vaarana, että koko ilmastonmuutoksen torjunta saa ihmisten mielissä ainoastaan kielteisen leiman. Kyse on kuitenkin työstä, jolla yritetään pelastaa pallo tuleville sukupolville ja ennaltaehkäistä monia sään ääri-ilmiöitä, jotka nekin maksaa lopulta tavallinen kansalainen, Huovinen muistutti.