Hallituksen budjetista paljastui uusi koulutusleikkaus

Krista Kiuru

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Krista Kiuru ei voi pitää totena, että jälleen hallitus leikkaa lisää koulutuksesta.

Valtiovarainministeri Petteri Orpon budjetti sisältää mittavan lähes 200 miljoonana leikkauksen ammatilliseen koulutukseen ja se on varsin avoimesti valtiovarainministeriön puolelta kerrottu. Sen sijaan uudesta yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin ja yksityisiin oppilaitoksiin kohdistuvasta leikkauksesta ei ole kerrottu aikaisemmin.

-Näyttää siltä, että kilpailukykysopimuksen varjolla valtiovarainministeri Orpo leikkaa jälleen koulutuksesta kaikista kokoomuksen lupauksista huolimatta. Nyt yliopistot, ammattikorkeakoulut ja yksityiset koulutuksen järjestäjät eivät saakaan kilpailukykysopimuksen tuomia työnantajamaksujen helpotuksia käyttöönsä.

Kiuru pitää valtiovarainministerin toimia pahemman luokan virheenä, sillä säästöjen kurittamat koulutuksen järjestäjät olisivat kipeästi tarvinneet nämä työnantajamaksujen helpotukset laadukkaan opetuksen turvaamiseen.

– Voin vain kuvitella mikä on se pettymyksen määrä suomalaisessa opettajakunnassa, kun suurelle yleisölle paljastuu, että Sipilän hallituksen haluamat julkisen sektorin palkanleikkaukset eivät hyödytäkään oppilaitosten talousarkea, eivätkä lisää tuottavuutta. Valtiovarainministeri Orpon esitys on kova isku, sillä koulutusväki uskoi kiky-sopimuksella parantavansa työpaikkansa tuottavuutta. Nyt selvisikin, että palkanalennusten tuoma hyöty meneekin Kiky-sopimuksen tavoitteista poiketen hallituksen pottiin. Näin hallitus aikoo rahoittaa esimerkiksi kaikkein varakkaimpien perintö- ja lahjaverotuksen keventämisen. Olisi ollut vähintään reilua ja oikein, että tällainen vedätys olisi ollut etukäteen tiedossa.

– Lisäksi valtiovallan puolelta on tähän asti juhlallisesti vakuuteltu, että koulutuksesta ei enää leikata. Kyllä pettymys on suuri, kun kilpailukykysopimuksen varjolla koulutuksesta on jälleen häpeilemättä leikattu kymmeniä miljoonia lisää aikaisempien satojen miljoonien päälle. Moni opetusalan ihminen varmasti tuntee tulleensa tuplapetetyksi.