Hallituksella on kuurot korvat

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja, terveystieteiden tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen on ihmeissään valtiovarainministerin budjettiesityksen köyhiin ihmisiin osuvista leikkauksista.

Talousarvioesityksessä olevat indeksijäädytykset ja lääkekorvausten heikennykset satuttavat pienituloisten eläkeläisten lisäksi työttömiä, pitkäaikaissairaita ja lapsiperheitä. Nyt hallitus toimillaan lisää köyhien ihmisten määrää ja pahentaa heidän tilannettaan.

– Tällä viikolla pidettiin Joensuussa ja Kuopiossa SDP:n puoluejohdon ja eduskuntaryhmän kesäkokoukset. Molempien tilaisuuksien toritapahtumissa useampi eläkkeellä ikäihminen tuli kertomaan minulle siitä, että rahat eivät riitä elämiseen. Hallituksella sen sijaan on täysin kuurot korvat tälle ihmisten kokemalle hädälle.

Mäkisalon mukaan terveyserojen kaventaminen edellyttää aktiivisia toimia köyhyyden vähentämiseksi ja nyt hallitus toimii juuri päinvastoin. Hyvinvoinnin ja terveyden kärkihankkeeseen kohdennetut lisärahat eivät auta, kun köyhien määrä kasvaa.

– Köyhyys on myrkkyä terveydelle ja hyvinvoinnille. Kaiken huipuksi hallitus toteuttaa ikäihmisten hoidossa henkilöstömitoituksen pienentämisen. Valviran keväällä ilmestyneen selvityksen mukaan ikäihmisten hoidossa on kaltoinkohtelua. Ammattiliitto Superin selvityksessä ilmeni, että hoitajat ovat uupuneita liialliseen työmäärään. Näistä tosiasioista huolimatta hallitus lisää hoitajien työtaakkaa ja heikentää hoidon laatua. Ikäihmiset eivät ole ansainneet tällaista.