Hallintovaliokunnan hallitusryhmät: Arpajaislain uudistus tärkeä askel pelihaittojen ehkäisyssä

Hallintovaliokunnan hallitusryhmät pitävät arpajaislain uudistamista tärkeänä. Hallintovaliokunta hyväksyi tänään mietintönsä hallituksen esitykseen.

– Uudistuksen myötä saamme konkreettisia keinoja, joilla pelihaittoja voidaan paremmin ehkäistä. Näin tavoitteet rahapelaamisesta aiheutuvien taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten haittojen vähentämisestä etenevät. Samalla on olennaista ohjata pelaamisen kysyntää arpajaislailla säänneltyyn rahapelitarjontaan. Sen lisäksi, että tämä auttaa monopoliyhtiön toimintaedellytyksiä, esitys edistää osaltaan myös haittojen ehkäisyä. On todettava, että veikkausmonopoli ei ole ongelma, vaan yksinoikeusjärjestelmä mahdollistaa rahapelien paremman ohjauksen ja valvonnan, SDP:n Eveliina Heinäluoma kiteyttää.

Arpajaislakia ehdotetaan muutettavaksi muun muassa siten, että pakollinen tunnistautuminen koskee jatkossa kaikkea rahapelaamista. Veikkaus Oy:n markkinointia ja rahapelien toimeenpanon valvontaa koskevia säännöksiä täsmennetään ja lisätään säännökset raha-automaattien sijoittelusta ja omavalvonnasta.

– Veikkauksen mainonnan rajoittaminen ja pelikoneiden sijoittamisen tarkempi sääntely ovat merkittävässä roolissa pelihaittojen vähentämisessä. Muutokset on tehtävä kestävällä tavalla niin että eri toimijoille ei aiheuteta kohtuutonta haittaa. Sääntelyssä on huomioitava esimerkiksi peliautomaattien vaikutukset pienten kauppaliikkeiden talouteen, huomauttaa keskustan Hanna Huttunen.

Esityksessä ei oteta suoraan kantaa tappiorajoihin, mutta valiokunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin niiden laskemiseksi.

– Hallintovaliokunta pitää nykyisiä tappiorajoja haittojen ehkäisyn ja vähentämisen näkökulmasta varsin korkeina. On selvää, että pelirajoja tulee laskea ja ne pitää asettaa tietoon perustuen siten, että ne aidosti tukevat ongelmapelaamisen rajoittamista, toteaa vihreiden Hanna Holopainen.

– Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva rahapelitoiminnan haittariskien ja haittojen arviointiryhmä arvioi parhaillaan pelirajoituskokonaisuutta haittariskien näkökulmasta. Tämänhetkisen arvion mukaan pelirajoituskokonaisuuden arviointi valmistuu kesällä 2022, täydentää Matti Semi vasemmistoliitosta.

– Arpajaislaki ei tule tällä lakimuutoksella valmiiksi, vaan nyt tehtäviä muutoksia pitää seurata tarkasti. Rahapelijärjestelmää on uudistettava harkiten ja kestävällä tavalla, painottaa RKP:n Mats Löfström.