Hallintovaliokunnan demarit: Kansallinen turvallisuus edellyttää ajantasaista tiedustelulainsäädäntöä

Sirpa Paatero

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän hallintovaliokunnan kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen pitävät uutta tiedustelulainsäädännön säätämistä kansallisen turvallisuuden kannalta tarpeellisena. Kansanedustajat korostavat, että Suomella täytyy olla ajantasainen ja riittävä tiedustelulainsäädäntö mahdollistamassa yleistyvien uusien turvallisuusuhkien ennaltaehkäisyn.

─ Me hallintovaliokunnan demarit lähdemme siitä, että Suomen kansallisen turvallisuuden takaaminen edellyttää ajantasaista tiedustelulainsäädäntöä. Turvallisuudesta vastaaville viranomaisille on turvattava toimivat ja asianmukaiset työkalut torjua turvallisuusuhkia tiedustelun avulla. Kaiken valvonnan edellytyksenä pidämme kuitenkin riittävää valvontaa, jota on jo esitetty myös tässä parlamentaarisen työryhmän esityksessä,  Paatero kertoo.

Paatero, Kari ja Räsänen ovat jo aikaisemmin pitäneet esillä parlamentaarisen valvonnan välttämättömyyttä tiedustelun toteuttamisessa. Näin voidaan turvata, että uudet viranomaisten tiedonhankintakeinot eivät loukkaa esimerkiksi yksityisyyden suojaa.

─ Kansallisen turvallisuuden takaaminen sekä perusoikeuksien turvaaminen on voitava yhdistää kestävästi uudessa tiedustelulainsäädännössä. Pidämme tervetulleena siviilitiedustelua ja sotilastiedustelua selvittäneiden työryhmien näkemystä siitä, että eduskuntaan asetettaisiin erillinen toimielin tiedustelua valvomaan, Kari täsmentää.

Hallintovaliokunnan demarikansanedustajat muistuttavat, ettei tiedustelulainsäädännöllä voida missään tilanteessa sallia niin sanottua massavalvontaa. Massavalvonnan riskinä on juuri kansalaisen yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien loukkaaminen.

─  Ihmisten massavalvontaa ei tule sallia, vaan tiedustelun pitää aina olla tarkkaan kohdennettua ja perusteltua. Näin huolehdimme sekä turvallisuudestamme että ihmisten perusoikeuksista. Näissä asioissa on oltava erittäin tarkkoja, kun tiedustelulainsäädäntöä lähdetään nyt käsittelemään, Räsänen päättää.