Hallintovaliokunnan demarit: Hallitus teki nuohoukselle saman kuin takseille ja jätevesiasetukselle – päätöksessä piilee vakava turvallisuusriski

Hallintovaliokunta on tänään päättänyt bisnesmahdollisuuksien lisäämisen nimissä romuttaa Suomen toimivan nuohousjärjestelmän.

– Valiokunta äänesti asiasta ja hallituksen kanta nuohouksen jättämisestä markkinoiden varaan voitti nykyisen järjestelmän. Tämä tarkoittaa sitä, ettei alueellisesti voida enää päättää miten nuohous organisoidaan. Pelastuslaitos ei voi enää tehdä nykyään käytössä olevaa piirinuohousjärjestelmää, vaan jatkossa jokainen savu hoitaa itse oman nuohouksensa tilaamisen sekä valvonnan. Toivottavasti alalla ei ala villin lännen meno, summaa Sirpa Paatero.

Samalla kun organisoimisvastuu poistuu pelastuslaitokselta, poistuu myös nuohoojien pätevyyden ja asuntokohtaisten suoritettujen nuohousten valvonta. Harvaan asutuilla alueilla nuohoojan hankkiminen voi vaikeutua, mikäli ammatinharjoittajat eivät ole kiinnostuneet työläämmistä alueista, jotka nyt ovat olleet osana kokonaissopimusta. Samalla luovutaan yhtenäisestä hinnoittelusta, jolloin vaikeammin saavutettavien kohteiden osalta on riski hintojen noususta.

– Uhkat ovat samat kuin taksiuudistuksessa: kuinka taataan laadukas nuohouspalvelu tai ylipäänsä minkäänlainen palvelu harvaan asutuilla tai työläästi saavutettavilla alueilla, vaikkapa saaristossa. Aiemmin koordinoitu nuohous huolehti siitä, että myös haja-asutusalueilla saatiin nuohouspalveluja, kuvaa tilannetta Joona Räsänen.

Kun pätevyysvaatimuksen osoittavat ammattirekisterit puuttuvat, eikä nuohoojan osaamista voi varmistaa mitään kautta, ollaan riskialttiissa tilanteessa. Samalla nykyinen järjestelmä, jossa pelastuslaitos on pitänyt yllä tietoja nuohotuista kiinteistöistä, on loppumassa.

– Jos nuohoukset suoritetaan ilman ammattitaidon tarkistamismahdollisuutta tai niitä ei olla suoritettu ollenkaan, puhutaan todellisesta turvallisuusriskistä. Näillä asioilla ei pitäisi leikitellä, toteaa Mika Kari.