Haatainen: Yksityistämistä ja pilkkomista – soten tavoite kääntyi päälaelleen

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen pitää erityisen huolestuttavana hallituksen sopimaan sote-malliin kuuluvaa yksityistämispäätöstä, joka pahimmillaan vaarantaa ihmisten tasa-arvoisuuden.

– Sekava hallintomalli yhdistettynä julkisuuteen tulleisiin tietoihin yksityisten palvelujen nostamisesta julkisten palveluntarjoajien rinnalle lupaa sekavia aikoja.

Haataisen mukaan yksityisten palveluntarjoajien ja julkisen sektorin roolin näin raju muuttaminen tarkoittaisi todennäköisesti sitä, että julkiset palvelut joudutaan jatkossa paloittelemaan pienempiin toimintakokonaisuuksiin ja yhtiöittämään, jotta ne voidaan kilpailuttaa yksityisten palvelujen kanssa.

– Tämä romuttaa lopullisesti soten alkuperäisen ajatuksen, eli että hyvinvointi- ja terveyseroja kavennettaisiin tarjoamalla jokaiselle hyvät ja ehjät hoitoketjut niin terveys- kuin sosiaalipalveluissa. Nyt häviäjinä ovat erityisesti paljon sairastavat, joiden alun perin piti hyötyä eniten uudistuksesta. Heidän asemansa tulee heikkenemään.

Haatainen painottaa, että nyt sovittu linja vie sotea aivan toiseen suuntaan kun alun perin oli tarkoitus.

– Sote-uudistusta ryhdyttiin tekemään, jotta saataisiin turvattua kaikille suomalaisille toimivat ja laadukkaat palvelut. Uudistuksen piti koota eri tahot ja palveluntarjoajat yhteen niin, että esimerkiksi apua tarvitseva perhe saisi oikeaan aikaan jouhevasti sekä terveyspalvelut että sosiaalipalvelut ilman suurta rumbaa. Nyt mennään täysin vastakkaiseen suuntaan.