Haatainen: Vastoin tahtoa solmittu avioliitto on ihmisoikeusrikkomus

Tuula Haatainen

Oikeusministeriö julkaisi tänään selvityksen pakkoavioliittoja koskien. Selvitys lähti liikkeelle alkuvuodesta, kun kansalaisjärjestöt toivat esille, että niiden tietoon tulee vuosittain kymmeniä tapauksia, joissa Suomessa asuva henkilö pakotetaan avioliittoon. Avioliittoon pakottamisesta ei useinkaan tehdä rikosilmoituksia ja tästä syystä ne jäävät näkymättömiksi.

– Ihmisoikeusliitto on ansiokkaasti tuonut esiin huolensa Suomessa ilmenevästä kunniaväkivallasta ja tapauksiin liittyvistä pakkoavioliitoista. Ihmisoikeusliiton selvityksen mukaan suomalaisten viranomaisten kyky tunnistaa ja reagoida kunniaan liittyvään väkivaltaan on puutteellista, SDP:n kansanedustaja, presidenttiehdokas Tuula Haatainen sanoo.

– Pakkoavioliittoihin sovelletaan Suomessa nykyisin ihmiskauppaa tai pakottamista koskevaa lakia, mikä ei anna viranomaisille kunnon välineitä puuttua tapauksiin. Monika-Naisten mukaan tiedossa ei ole yhtään tapausta, jossa ihmiskauppa- tai pakottamislakeja olisi sovellettu pakkoavioliittoihin. Suomen tulisi muuttaa lainsäädäntöä siten, että avioliittoon pakottamisesta tulisi yleisen syytteen alainen rikos. Pakolla solmittu avioliitto pitäisi myös olla mahdollista mitätöidä. Pakkoavioliitot on kriminalisoitu muun muassa Isossa-Britanniassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa, sanoo Haatainen.

Pakkoavioliitto koskettaa monia naisia Suomessa. Vastoin tahtoa solmittu avioliitto on ihmisoikeusrikkomus, johon kenenkään ei tarvitse suostua.

– Meidän tulee muuttaa lainsäädäntöä vastaamaan tämän hetkistä todellisuutta, jotta se rohkaisisi nuoria tyttöjä ja naisia hakemaan apua itselleen ja sitä myös saamaan, päättää Haatainen.