Haatainen Vapaavuorelle: Helsinki on hyvä kaupunki myös sunnuntaisin

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja ja Helsingin pormestariehdokas Tuula Haatainen ihmettelee keskustelua siitä, onko sunnuntaityöläinen ansainnut palkkaansa. Kokoomuksen pormestariehdokas Jan Vapaavuori on kyseenalaistanut palvelualoilla työskentelevien työntekijöiden oikeuden sunnuntailisiin. Myös Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen on pitänyt asiaa esillä toistuvasti.

– Helsinki on hieno kaupunki, myös sunnuntaisin. Kaupunkimme vetovoimaisuutta tuskin parantaisi riistopalkalla tehty brunssilatte. Päinvastoin. Kuulostaa sille, että ääni kokoomukselle on ääni sellaiselle Helsingille, jossa muut kyllä voivat huvitella, mutta jossa ravintola- ja hotellityöntekijä tai kaupan kassa ei saisi hänelle kuuluvaa korvausta työstään. Meidän Helsinkimme ei ole sellainen Helsinki.

Haatainen muistuttaa, että ravintola-alalla työskentelevien ihmisten palkassa lisät ovat tärkeässä asemassa. Keskiolutta myyvässä ravintolassa tarjoilijan mediaanipalkka on piirun päälle 2000 euroa, A-oikeudet omistavassa ravintolassa palkkapussiin kertyy noin kaksisataa enemmän. Kaupan kassalla työskentelevän ihmisen kuukausipalkka jää ykkösellä alkavaan lukuun myös sunnuntailisien kanssa.

Haatainen muistuttaa, että ravintola-alalle on jo nyt toisinaan vaikea löytää riittävästi työntekijöitä. Osittain kyse on juuri heikosta palkkauksesta.

– Minusta tuntuu ihan kohtuulliselta, että fyysisesti raskasta työtä usein ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroissa tekevillä ammattilaisilla olisi jatkossakin sellainen palkka, että myös heillä ja heidän perheillään olisi jatkossakin varaa siemaista kahvit tai ruokailla yhdessä kaupunkimme mainioissa ravintoloissa. Sunnuntaityölisän poistaminen nostaisi vääjäämättä asumistuen tarvetta ja toimeentulotukimenoja. Haluan, että helsinkiläiset voivat tulla palkallaan toimeen.