Haatainen tarjoaa vastauksia pääministeri Sipilälle

Tuula Haatainen

Kansanedustaja Tuula Haatainen on ihmeissään Sipilän tietämättömyydestä kansalaisten arkea koskettavissa asioissa.

– Pääministeri Sipilä on valmis siirtämään eriarvoistumisen vähentämiseksi tehtävät päätökset hamaan tulevaisuuteen hautaamalla asian työryhmään. SDP on esittänyt jo puolentoista vuoden ajan keinoja eriarvoistumiskehityksen korjaamiseksi, joilla vastataan ihmisten hätään tässä ja nyt, sanoo Haatainen.

Sipilä kertoi keskustan puoluevaltuuston kokouksessa perustavansa työryhmän lisääntyvän eriarvoistumisen pysäyttämiseksi.

– Myös asiantuntijat ovat tuoneet kerta toisen jälkeen esille eriarvoisuuden kasvun hallituksen päätösten seurauksena, mutta hallitus ei suostu kuulemaan sen enempää asiantuntijoita kuin SDP:n ratkaisuja ongelmiin, moittii Haatainen.

– Sipilän olisikin syytä aloittaa käymällä läpi oman hallituksensa päätökset ja tunnustaa tosiasiat päätösten eriarvoistumista lisäävästä vaikutuksesta.

– Hallitus ei ole tehnyt elettäkään kuunnellakseen heikommassa asemassa olevien hätää. ikääntyneet ja pienituloiset eläkeläiset ovat tilanteessa, jossa heidän on valittava ruuan ja lääkkeiden välillä. Heillä ei ole aikaa odottaa työryhmien työn tuloksia, vaan ratkaisujen on tultava välittömästi.

Haatainen kehottaa hallitusta tutustumaan SDP:n vaihtoehtobudjettiin.

– Hallitus voi vielä tehdä korjausliikkeen ensi vuoden budjettipäätösten yhteydessä. SDP:n vaihtoehtobudjetissa esitetään tukku verotukseen, työllistämiseen ja sosiaaliturvan kehittämiseen liittyviä toimia, joilla voidaan vähentää eriarvoistumista.