Haatainen: Sote-paketti ei vastaa keskeisiin kysymyksiin

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen katsoo, että hallituksen julkaisema sote-paketti jättää edelleen isoja kysymyksiä ilmaan.

– Hallituksen ajamasta valinnanvapausmallista emme saaneet vieläkään selvyyttä. Se on ongelmallista, sillä se vaikuttaa olennaisesti kokonaisuuteen. Tämä vaikeuttaa tulevaa lausuntokierrosta kun kokonaisuus ei ole tiedossa.

– Hallitus ei ole vieläkään kertonut, mitä lisäarvoa ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin saadaan julkisten palveluiden yhtiöittämisellä. Ei voi välttyä ajatukselta, että sote-uudistuksen keskiöön on nostettu yritystoiminnan edistäminen. Valinnanvapautta voisi hyvin edistää nykyiseltäkin pohjalta, jossa julkinen tuottaja vastaa pääasiassa palvelutuotannosta ja yksityinen ja kolmas sektori täydentävät, Haatainen toteaa.

– Isona kysymyksenä nousee nyt esiin kustannusten hillitseminen. Asiantuntija-arvioiden mukaan hallituksen valinnanvapaussuunnitelmat sopivat huonosti yhteen säästötavoitteen kanssa. Nyt hallitus aikoo asettaa maakunnille budjettileikkurin, jolla se aikoo taata 3 miljardin euron säästötavoitteen toteutumisen. Miten perustuslain kansalaisille takaamat riittävät palvelut aiotaan tämän jälkeen toteuttaa? Tuleeko hallitus taas tavallisten ihmisten kukkarolle asiakasmaksuja korottamalla vai aiotaanko palveluita leikata ”palvelulupauksen” varjolla, Haatainen ihmettelee.

– Sote-uudistuksen alkuperäinen tavoite oli kehittää yhteisiä julkisia palveluita ja kaventaa terveyseroja. Keskeisenä välineenä tässä on ollut sosiaalipalvelujen ja terveyspalvelujen yhteensovittaminen, jonka piti turvata katkeamattomat hoitoketjut ja ihmisten hoitoonpääsy. Tästä on pidettävä kiinni ja hallituksen linjaama vahva palveluiden järjestämispohja antaa tähän hyvät edellytykset, Haatainen toteaa.