Haatainen: Sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelee sote-lausuntoa perjantaina

Tuula Haatainen

– Perustuslakivaliokunta on ottanut lausunnollaan nyt selkeän kannan sote-uudistukseen, toteaa kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen. Se on todennut lausunnossaan, että hallituksen esityksessä on useita ongelmia liittyen perustuslakiin ja kansalaisten yhdenvertaisuuteen. Nämä kysymykset edellyttävät nyt hallitukselta uutta valmistelua.

– Sote on tärkeä uudistus ja se on tehtävä huolella. Me kaikki haluamme, että uudistus saadaan maaliin ja se on kestävällä pohjalla heti alusta lähtien, sanoo Haatainen.

– Johtamani eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelee perustuslakivaliokunnan lausuntoa huomenna perjantaina.

– Hallitus halusi laittaa meille tärkeät peruspalvelut markkinoille ja yhtiöitettäväksi. Perustuslakivaliokunta totesi tämän nyt perustuslain ja kansanlaisten yhdenvertaisuusperiaatteen vastaiseksi. Hallituksen malli pakkoyhtiöittämisineen olisi johtanut palveluiden pirstaloitumiseen, palveluiden saatavuuden vaarantumiseen ja kustannusten nousuun.

– SDP:n sote-mallissa tehdään suurempia järjestämisvastuullisia alueita, jotka tuottavat ja järjestävät palvelut. Sen lisäksi ne voivat myös hankkia tarvittaessa palveluja yksityiseltä puolelta tai järjestöiltä. Mallissamme henkilöstön asema on turvattu eikä ihmisiä pidetä epävarmuudessa, kuvaa Haatainen.