Haatainen: Silottaako hallitus tietä yksityiselle sote-palveluntuotannolle?

Tuula Haatainen

Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen korostaa, että markkinoiden avaaminen yksityisille yrityksille ei saa olla sote-uudistuksen tärkein tavoite. Haatainen osallistuu tänään Lahden kaupunginkirjastossa järjestettävään sote-iltaan.

– Hallitus on tuomassa yksityiset yritykset kilpailemaan asiakkaista julkisten tuottajien rinnalle verorahoin kustannettavissa sote-palveluissa, Haatainen toteaa. Näyttää siltä, että porvarihallitus pyrkii turvaamaan yksityisten yritysten kilpailuedun jo tässä vaiheessa.

Hallitus päätti vastikään korottaa sosiaali- ja terveydenhuollosta perittäviä asiakasmaksuja peräti 30 prosentilla. Samalla hallitus ajaa eteenpäin pakkolakipakettia, johon liittyy 850 miljoonan euron alennus yksityisten työnantajien sairausvakuutusmaksuun eli palkan sivukuluihin.

– Julkisesta palvelusta tehdään nyt kansan silmissä kallista, Haatainen huomauttaa. Työnantajan sairasvakuutusmaksun alennus ei puolestaan koske julkisia työnantajia, joten kilpailuasetelma uhkaa vääristyä jo ennen kuin uudet sote-alueet aloittavat toimintansa. Jo valmiiksi tiedetään, että osa yksityisistä tuottajista ei maksa voitoistaan veroa Suomeen. Silotetaanko näillä toimilla edelleen tietä sille, että suuret yksityiset toimijat valtaavat markkinat?

– OECD on äskettäin todennut Suomen terveydenhuollon yhdeksi maailman laadukkaimmista, Haatainen muistuttaa. Tätä ei pidä markkinahuumassa kadottaa. Vaikeiden sairauksien hoidossa hyvät tulokset on saavutettu julkisen palvelujärjestelmän toimesta.