Haatainen: SDP tarjoaa inhimillisen ja vastuullisen vaihtoehdon Vihreiden ja Kokoomuksen leikkauslinjalle Helsingissä

Tuula Haatainen

SDP:n pormestariehdokas Tuula Haatainen esitti eilen järjestetyssä Helsingin Sanomien pormestaritentissä, että kuluvan valtuustokauden käytössä ollut vuosittainen prosentin suuruinen leikkuri on arvioitava uudelleen. Pormestaritentissä sekä Jan Vapaavuori (kok) että Anni Sinnemäki (vihr) ilmoittivat kannattavansa jatkossakin vuotuista tuottavuustavoitetta kaupungin budjetissa.

Prosentin tuottavuustavoite on kuluvalla valtuustokaudella tarkoittanut käytännössä terveydenhuollon, vanhustenhoivan, opetuksen ja varhaiskasvatuksen leikkauksia, jotka näkyvät ihmisten arjessa. Helsingin väestö kasvaa hurjaa vauhtia, mutta palvelut eivät leikkauslinjalla pysy perässä.

SDP:n pormestariehdokas Tuula Haatainen ihmettelee, miten voi olla mahdollista, että kaupunki, joka tekee lähes puoli miljardia voittoa vuodessa, ei silti pysty tarjoamaan koululaisille kunnollisia työvälineitä ja hoitamaan ikäihmisiään?

– Tulevan valtuustokauden alussa on selvitettävä, mitä tuottavuustavoitteella todella on saavutettu. SDP ei ole valmis leikkauksiin, jotka tosiasiassa heikentävät palveluiden saatavuutta ja laatua, painottaa Haatainen.

– Helsinkiin on muuttanut kuluneen valtuustokauden aikana keskikokoisen suomalaisen kaupungin verran ihmisiä. Tuottavuustavoite tarkoittaa käytännössä sitä, että nämä ihmiset täytyy sovittaa kaupungin olemassa oleviin palveluihin ilman lisäresursseja, muistuttaa Haatainen.

– SDP edustaa vastuullista talouspolitiikan linjaa, jossa velkaa otetaan vain investointeihin. Kaupunkilaisten verorahoja on käytettävä vastuullista, palveluita ei voi heikentää mekaanisella leikkurilla. Tehokkuutta ja tuottavuutta on saavutettavissa, mutta palveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta ei pidä tinkiä.