Haatainen: Pienituloisilta leikkaaminen on arvovalinta

Kansanedustaja Tuula Haatainen (sd.) arvostelee voimakkaasti Juha Sipilän hallituksen budjettilinjauksia. Hallitus julkisti tänään talousarvioesityksensä, jonka on pienituloisten näkökulmasta poikkeuksellisen ankara.

– Esimerkiksi pienituloisiin eläkeläisiin kohdistuu niin monenlaisia säästöjä, ettei niissä meinaa pysyä mukana. Heiltä viedään eläkkeensaajan asumistuki, heidän lääke- ja matkakorvauksiaan leikataan, ja heidän terveydenhuollon palvelumaksujaan tullaan korottamaan roimasti, Haatainen luettelee.

– Eläkkeensaajan asumistuki on merkittävä tulonlähde iäkkäiden lisäksi myös esimerkiksi vammaisille ja pitkäaikaissairaille. Heihin nämä lisäleikkaukset kohdistuvat erityisen ankarasti. Samaan aikaan hallituspuolueet mainostavat takuueläkkeen korotusta, mutta indeksijäädytysten ansiosta sekin on vaalikauden loppuun mennessä syöty. Hallitus on antavinaan yhdellä kädellä, mutta ottaakin molemmilla käsillä pois.

Haatainen ihmettelee myös hallituspuolueiden retoriikkaa, jossa on korostunut ennen kaikkea vaihtoehtojen puute.

– Ministerit toistelevat, että on ikävä leikata, mutta näin on pakko tehdä eikä muuta voi. Jos leikkauksiin ei voi muka vaikuttaa, miksi meillä edes on poliitikkoja näistä asioista päättämässä? Vaikka säästöjä joudutaankin tässä talouden tilanteessa tekemään, niiden kohdistaminen pienituloisiin on arvovalinta, ja se tulisi ministerienkin rehellisesti tunnustaa. Oikeistohallitus tekee oikeistolaista politiikkaa, ja siinä pienituloinen jää toiseksi.