Haatainen painottaa huolellisuutta sote-uudistuksen valmistelussa

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen rauhoittelee sote-uudistuksen valmistelusta leimahtanutta kiistaa.

– Tämän kokoluokan uudistusta tehtäessä on selvää, että aihe herättää intohimoja. Näkemyseroista on pystyttävä käymään järkevä ja rauhallinen keskustelu ja haettava kaikkia tyydyttäviä kompromissiratkaisuja, toteaa Haatainen.

– Hankkeen saaminen maaliin on kaikkien tavoitteena. Valmistelu on vain tehtävä erityisellä huolellisuudella ja kaikki vaikutukset tarkkaan huomioituina. Uudistuksessa ei ole varaa virheisiin, joita ei enää jälkikäteen pystytä korjaamaan. Perinpohjaisuudesta ei pidä missään vaiheessa tinkiä, vaikka se tarkoittaisi aikataulujen rukkaamista alkuperäisestä suunnitelmasta, painottaa Haatainen.

– Kun perustuslakivaliokunta on saanut työnsä valmiiksi, on sosiaali- ja terveysvaliokunnan aika päättää valmistelun jatkovaiheista. Puheenjohtajana huolehdin, että perustuslakivaliokunnan lausunto käydään huolella läpi ja sen pohjalta valiokuntamme tekee esityksen tarvittavista jatkotoimista, kertoo Haatainen.