Haatainen neuvoloiden yhtiöittämisestä: Onko tämä hallituksen linja?

Tuula Haatainen

Kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen vaatii hallitukselta selkeää linjausta siitä, aiotaanko suomalaiset neuvolat yhtiöittää vai ei. Sisäministeri Risikko (kok.) kertoi julkisuuteen torstaina, että valinnanvapauden pitäisi koskea myös neuvoloita.

– Kysyn pääministeri Sipilältä, mikä on hallituksen linja? Aiotaanko neuvolamme todella yhtiöittää ja viedä markkinoille?

– Maassamme on maailman paras neuvolajärjestelmä. Se on vanhempien arvostama ja kaikista terveyspalveluista kansalaisten ykköseksi rankkaama palvelu. On täysin järjetöntä uhrata toimiva kokonaisuus yhtiöittämisvimman alttarille, tyrmää Haatainen suunnitelmat.

– Neuvola toimii nykyisellään tärkeänä linkkinä varhaiskasvatuksen ja koulun suuntaan. Julkisten terveyspalveluiden ja esimerkiksi lastensuojelun kanssa nämä muodostavat kokonaisuuden, joka hajoaisi kun neuvolat annettaisiin yksityisille yhtiöille kilpailtavaksi.

– Suomalaisen neuvolajärjestelmän ansiosta lapsikuolleisuus on meillä maailman alhaisimpia. Neuvolat edistävät perheiden hyvinvointia ja tukevat vanhempia kasvatuksessa läpi varhaislapsuuden. Lisäksi neuvolaseurannan avulla ongelmiin päästään tarttumaan varhaisessa vaiheessa ja estämään tehokkaasti niiden paheneminen.