Haatainen: Luvassa kovaa taistelua sote-miljardeista

Tuula Haatainen

Selvitysmies Lauri Tarastin esitysten jälkeen sote-pakka on edelleen auki. Hallituksen ratkaisut alueiden rahoituksesta sekä siitä kuinka laajalti julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut aiotaan avata markkinoille puuttuvat vielä tyystin.

– Näillä tulee olemaan keskeinen merkitys tulevaisuuden hyvinvointiyhteiskunnan sisällölle, uskoo kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen.

– Kokoomuksen valinnanvapautta kantavan Troijan hevosen kestävyyttä ei vielä ole loppuun asti testattu, kukaan ei tiedä mitä se pitää sisällään.

– Nähtäväksi jää, riittääkö sosiaali- ja terveyspalveluiden kilpailutukselle avaamista vastustavia voimia riittävästi. Ennustan, että luvassa on vielä kova taistelu yli 20 miljardin sote- kuntapalveluista.

Lisäksi hallinnollisten ratkaisujen perustaan on syntymässä valuvika, kun sote-alueita tulisi 15, mutta kansalaiset äänestäisivät 18 alueella.

– Tämän monimutkaisen häkkyrän toteuttamiseksi hallituspuolueet tarvitsivat maan ajamisen hallituskriisin partaalle syksyn neuvotteluissa.