Haatainen: Hallitus vammaisten kukkarolla

Tuula Haatainen

Kansanedustaja Tuula Haatainen (sd.) kritisoi hallituksen aikeita kohdistaa kuntasäästöjään vanhuksiin ja vammaisiin.

Haatainen puhui vammaispalvelujen tilanteesta tänään vammaispalvelujen neuvottelupäivillä Helsingissä.

– Hallitus on pyrkinyt luomaan kuvaa, että norminpurkutalkoissa vain vähennetään turhaa sääntelyä. Nyt karu totuus paljastui: kyseessä on kurjistamispaketti, joka kohdistuu jälleen niihin, joka ovat yhteiskunnassa kaikkein heikoimmassa asemassa.

Vammaislainsäädännön uudistuksen myötä vammaispalveluihin on tulossa 75 vuoden ikäraja. Tämän jälkeen henkilö siirtyy vanhuspalvelujen piiriin ja menettää samalla oikeuden osaan tarvitsemistaan palveluista.

– Vammaisuus ei poistu ihmisen vanhetessa. Hallitus heikentää vammaisten vanhusten kotona asumisen mahdollisuuksia ja lisää heidän maksurasitustaan. On hyvin kyseenalaista, syntyykö tästä säästöä. Kyse on kaiken lisäksi ryhmästä, jossa on paljon hyvin pienituloisia ja jonka menoja hallituksen aikaisemmat säästöt ovat jo lisänneet.

Haatainen moittii myös hallituksen päätöstä lopettaa kuntouttava päivähoito, jota on tarjottu vammaisille lapsille maksuttomana erityishuoltona.

– Vammaisen lapsen hoidosta aiheutuu perheille monenlaisia kustannuksia, joista muissa perheissä ei tarvitse huolehtia. Hallitus heikentää systemaattisesti yhteiskunnan tukea näille perheille, Haatainen toteaa.

– Pitkään toivotun vammaispalvelulainsäädännön uudistuksen piti parantaa vammaisten asemaa. Nyt on käymässä päinvastoin.