Haatainen: Hallitus lisää tietoisesti suomalaisten köyhyyttä

Tuula Haatainen

Hallituksen aikeet leikata pienituloisilta ylittävät jo röyhkeyden rajat, toteaa SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen.

Indeksisidonnaisten etuuksien jäädytys ei hallitukselle enää riitä, vaan päätösten joukossa on leikkauksia useisiin sosiaalietuuksiin ja lapsilisiin.

– Ymmärtävätkö päätöksiä tekevät ministerit, miten valtava merkitys jokaisella eurolla on pienituloisten arjessa? Kaikki rahat menevät suoraan ruokaan, vaatteisiin ja muihin välttämättömyyksiin. Suomi ei todellakaan pääse kasvun uralle, kun ihmisiltä viedään se pienikin summa jonka he ovat tähän mennessä käyttäneet täysin kotimaiseen kulutukseen, Haatainen toteaa.

– Päätös lisää tuloeroja, mutta myös nostaa köyhyysastetta etenkin lasten ja vanhusten osalta. Leikkaus ei myöskään asiantuntija-arvioiden mukaan tuota säästöä, vaan syöksee pienituloisia toimeentulotuen asiakkaiksi. Lopputuloksena toimeentulotukimenot kasvavat.

– Hallituksen käyttämä välttämättömyyden retoriikka on uskomatonta kuultavaa. Samaan aikaan kun lapsiperheiltä ja pienituloisimmilta leikkaamista perustellaan taloustilanteen pakottavuudella, on budjetissa kuitenkin varaa miljoonaperintöjen veronalennuksiin. Nämä ovat poliittisia päätöksiä ja tietoisia arvovalintoja, Haatainen summaa.