Haatainen: Hallituksen peruttava kehysriihessä vammaisten tukien leikkaukset

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen vaatii hallitusta perumaan kehysriihessä kaavailemansa leikkaukset vammaisten tukiin.

Hallituksen norminpurkutalkoiden hengessä ajaman vammaislainsäädännön uudistuksen myötä vammaispalveluihin tulisi 75 vuoden ikäraja, jonka jälkeen henkilö siirtyisi vanhuspalvelujen piiriin.

Haataisen mukaan ikäraja tarkoittaisi käytännössä sitä, että henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut sekä palveluasuminen muuttuisivat harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

− Hallitus leikkaa jälleen kerran niiltä, joiden asema yhteiskunnassa on kaikkein heikoin. Eikö hallitus ymmärrä, ettei vammaisuus poistu ihmisen vanhetessa? Hallituksen tulisi arvioida tämä lyhytnäköinen leikkaus uudelleen ja perua se kehysriihessä, Haatainen vaatii.

Hallitus tavoittelee uudistuksellaan 61 miljoonan euron kuntasäästöjä. Haatainen epäilee, ettei muutos tosiasiallisesti tuottaisi tavoiteltuja säästöjä.

− On vaikea uskoa, että iäkkäillä vammaisilla olisi tällä hetkellä 61 miljoonan euron edestä tarpeettomia palveluita. Vaikka palvelujärjestelmää muutettaisiin, palvelut pitää kuitenkin turvata näille ihmisille jollain muulla tavalla. Kunnat saattavat joutua rakentamaan erillisiä järjestelyjä ja lisäämään esim. kotihoitoa, mikä voi tulla entistä kalliimmaksi.

– Hallituksen politiikka on täysin ristiriidassa sen arvomaailman kanssa, johon YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus perustuu. Vammaiset eivät ole se ryhmä, josta säästöjä alun alkaenkaan pitäisi lähteä etsimään.