Haatainen: Hallituksen nimettävä pikaisesti parlamentaarinen sote-seurantaryhmä

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen on tyytyväinen sote-selvityshenkilöryhmän työn valmistumiseen.

– Erittäin hyvä, että selvitys on nyt valmistunut ja työssä päästään eteenpäin, Haatainen toteaa.

– Kansalaisten hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvon näkökulmasta on tärkeää, että sotea hallinnoivat alueet ovat riittävän vahvoja. Vain näin voidaan mielestäni taata hyvät sote-palvelut kaikille yhdenvertaisesti. Erikoissairaanhoitoa ja –palveluita ajatellen nyt esitetty 9-12 itsehallinnollista sote-aluetta kuulostaa järkevältä. Kuitenkin se, miten lähipalvelut ja kokonaisuus saadaan toimimaan, on ihmisten ja uudistuksen tavoitteiden kannalta se  olennainen kysymys, Haatainen arvioi.

– Rahoituksen eri malleja on nyt arvioitava perusteellisesti. Rahoituksen, itsehallinnon ja vastuun kysymykset on ratkaistava niin, että ne täyttävät perustuslain vaatimukset.

– Hallituksen on nyt pikaisesti nimettävä hallitusohjelmassa luvattu parlamentaarinen seurantaryhmä, Haatainen vaatii.

– Kokonaisuus on iso ja ratkaiseva tulevaisuutemme kannalta. Ison uudistuksen valmistelu edellyttää yhteistyötä yli hallitus-oppositio-rajojen, Haatainen korostaa.