Haatainen: Hallitukselta puuttuu visio työn ja perheen yhteensovittamiseksi

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen ei hyväksy hallituksen rajuja säästöpäätöksiä sosiaali- ja terveystoimessa, varhaiskasvatuksessa ja työllistämispalveluissa. SDP:n valiokuntaryhmä jätti perjantaina eriävän mielipiteen hallituksen esittelemään julkisen talouden suunnitelmaan tuleville vuosille.

– Myös työssäkäyvät keskituloiset ihmiset kärsivät hallituksen linjauksista, Haatainen toteaa.

– Monet työelämään suunnitellut heikennykset, kuten ensimmäisen sairauspäivän sairaussakko, heikentävät ihmisten toimeentuloa ja yleistä työhyvinvointia.

Lapsiperheet ovat jo nyt ahtaalla. Jotta työssäkäyntiä voidaan helpottaa ja naisten työssäkäyntiä lisätä, työn ja perheen yhteensovittamista pitäisi entisestään helpottaa.

– Hallitus toimii nyt kuitenkin toisin. Se heikentää varhaiskasvatuksen laatua kasvattamalla ryhmäkokoja ja rajaamalla subjektiivisen päivähoito-oikeuden 20 tuntiin. Tästä kärsivät eniten työttömät ja pätkätöitä tekevät lapsiperheet sekä maahanmuuttajien lapset, joiden pääseminen varhaiskasvatuksen ja kieliopetuksen piiriin nyt vaikeutuu, Haatainen muistuttaa.

Vanhempainvapaiden kehittämisen johtoajatuksena on vuosien ajan ollut, että vastuuta lasten hoitamisesta tulee jakaa tasaisemmin vanhempien kesken. Hallitukselta tämä tavoite on kadoksissa. Heikentämällä varhaiskasvatusta, leikkaamalla vanhempainpäivärahaa ja kohdistamalla lisärahaa yksinomaan äitien työnantajille hallitus ottaa askelia taaksepäin.

– Hallitus puhuu työllisyysasteen nostosta, mutta se ei tarjoa mitään ratkaisuja työn ja perheen yhteensovittamiseksi.