Haatainen: Eduskunta voi perua hoitajaleikkaukset

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen esittää, että eduskunnassa perutaan hallituksen kaavailemat 70 miljoonan leikkaukset vanhusten hoitoon.

Haataisen mukaan hallituspuolueiden riveissä on selvästi tahtoa tehdä muutoksia hallituksen kaavailemiin säästöpäätöksiin, joskin monelle hallituspuolueen kansanedustajalle taisi vanhusten hoivan leikkaukset tulla tällä viikolla yllätyksenä.

– Näytti siltä, että monelle hallituspuolueen kansanedustajalle selvisi vasta torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että hallitus on leikkaamassa vanhusten hoidosta 70 miljoonaa euroa, Haatainen toteaa.

Hänen mukaansa vuorenhuippuna tästä budjettileikkauksesta on julkisuudessa nyt näkynyt vanhusten hoitajamitoituksen raju leikkaus juuri, kun edellisen hallituksen päätöksillä vähimmäismitoitusta on saatu nostettua kohtuullisemmalle tasolle. Hoitajille on myös turvattava mahdollisuus tehdä työnsä hyvin.

– Ensi vuonna Suomi täyttää 100 vuotta. Maamme rakentaneet sukupolvet ansaitsevat turvallisen ikääntymisen. Vanhustenhuoltoa on kehitettävä, se ei voi olla leikkausten kohde.

Haatainen toteaa uskovansa tämänviikkoisen keskustelun valossa, että kansanedustajilta ja sosiaali- ja terveysvaliokunnasta löytyy tahtoa perua koko kaavailtu 70 miljoonan leikkaus.