Haatainen: Aktiivimallin sijasta oppivelvollisuuden laajentaminen toiselle asteelle

Presidenttiehdokas Tuula Haatainen otti Porin vierailullaan kantaa Sipilän hallituksen käyttöönottamaan työttömyysturvan ns. aktiivimalliin.

-En kutsuisi tätä aktiivimalliksi vaan paremminkin leikkausmalliksi, Tuula Haatainen sanoi.

Haatainen ehdottaa tilalle koulutuksen turvaamista kaikille nuorille.

– Aktivoisin erityisesti nuoria koulutuksen keinoilla. Oppivelvollisuusiän laajentaminen kattamaan toisen asteen koulutuksen tarjoaisi kaikille nuorille toivoa tulevaisuuteen, Haatainen sanoo.

-Tämä malli olisi kannustava, ei syyllistävä. Se antaisi monelle nuorelle mahdollisuuden, eikä veisi tulevaisuuden haaveita pois ulottuvilta, Haatainen sanoo.
Oppivelvollisuusiän laajentaminen kattamaan lukio- ja ammattikoulun merkitsisi nuorelle tukea opintiellä Haataisen mukaan.

– Monelle perheelle se toisi helpotusta arkeen, koska oppimateriaalit tulisivat tämän myötä maksuttomiksi. Jo pelkästään lukion kirjat ovat suuri menoerä monessa perheessä, Haatainen sanoi.