Guzenina: ”Suomi tarvitsee hallituksen, joka kuuntelee kun sille puhutaan”

Vappu2018 14:32

Maria Guzenina

Riihimäellä SDP:n, vasemmistoliiton ja SAK:n yhteisessä vappujuhlassa puhunut SDP:n kansanedustaja ja puoluehallituksen jäsen Maria Guzenina moitti hallitusta keinotekoisen aikataulupaineen luomisesta soteuudistuksen tekemiseen.

”Keskustan ja kokoomuksen puoluekokousten päivämäärät eivät saa määrätä kaikkien suomalaisten terveydenhoidosta ja sosiaalipalveluista päättävän suuruudistuksen aikataulua eduskunnassa”, Guzenina vaatii.

Guzenina ihmetteli puheessaan, että hallituspuolueiden kansanedustajat ovat jopa jääneet pois soteuudistusta käsittelevien valiokuntien kokouksista, joihin asiantuntijoita on kutsuttu kuultaviksi.

”Ei voi olla niin, että hallituspuolueet eivät ole läsnä kun asiantuntijat kertovat näkemyksiään siitä, miten hallituksen sotepakettia pitää korjata. Tälläisella käytöksellä hallituspuolueiden edustajat vaikeuttavat soten syntymistä. Eduskunnalla pitää olla institutionaalista itsekunnioitusta käsitellä sote- ja maakuntalait niiden edellyttämällä vakavuudella. Jos näin ei tapahdu, voidaan jo puhua suomalaisen demokratian kriisistä”, Guzenina totesi.

Guzeninan mukaan sote- ja maakuntauudistusten keinotekoinen aikataulupaine uhkaa myös perustuslaki- ja muiden asiantuntijoiden työtä.

”Asiantuntijoiden on saatava perehtyä ja kertoa näkemyksensä kaikella heiltä edellytetyllä vakavuudella ja hallituspuolueiden edustajien on kuunneltava heitä”, Guzenina sanoi.

Guzenina painotti puheessaan, että demarit ovat valmiita auttamaan hallitusta soteuudistuksen saamisessa takaisin sen alkuperäisten tavoitteiden mukaisille raiteille. Guzenina toivoo, että soteuudistus saadaan yhteistyössä maaliin tämän vaalikauden aikana, jotta seuraavalla vaalikaudella voidaan keskittyä esimerkiksi nuorten miesten syrjäytymisen ehkäisemiseen. 16 prosenttia alle 25-vuotiaista suomalaisnuorista on pelkän peruskoulusta saadun opin varassa. Heistä 40 prosenttia ei tee käytännössä mitään: heillä ei ole työpaikkaa, ei tulevaisuuden suunnitelmia eikä voimavaroja nousta paremmalle tielle.

”Nuorten miesten luisuminen yhteiskunnan varjoihin luo taakan koko suomalaisen yhteiskunnan ylle. Se vaikuttaa negatiivisesti perheisiin ja kestävyysvajeeseen. Se lisää turvattomuutta yhteiskunnassa ja on valtava inhimillinen tragedia. Tällaisen tulevaisuuden estämisen pitäisi olla jokaisen puolueen tärkeimpien hoidettavien asioiden listalla aivan kärjessä”, Guzenina muistutti.