Guzenina: Sipilän hallitus on kadottanut kaiken inhimillisyyden

SDP:n kansanedustaja, entinen peruspalveluministeri Maria Guzenina kritisoi ankarasti Sipilän hallitusta. Syynä on hallituksen aikomus alentaa vanhuspalveluiden hoitajamitoitusta. Asiasta kertoo sanomalehti Keskisuomalainen. Guzenina pitää tätä epäinhimillisenä.

”Vanhusten hoidon henkilöstömitoituksista ei voi luopua. Kyse on kaikkein heikoimmassa asemassa olevien vanhusten oikeudesta saada ruokaa ja vaippansa vaihdettua oikea-aikaisesti. Näkeekö hallitus päätöksissään ihmisiä laisinkaan?

Guzenina huomauttaa hallitusta, että vanhuspalveluiden henkilöstö on jo nyt liian tiukoilla.

”Onko mietitty, mitä henkilöstön vähentäminen tarkoittaa matalapalkkaisten ja jo nyt jaksamisen äärirajoilla vanhusten parissa työskentelevien jaksamiselle? Tämä hallitus on keisari ilman vaatteita. Ei ole mitään syytä paraatiin. Mielenosoituksiin kylläkin.”

Guzenina muistuttaa, että historiallinen vanhuspalvelulaki saatiin aikaan viime hallituskaudella kovan väännön jälkeen.

”Kokoomus ei halunnut henkilöstömitoituksia sitoviksi, mutta ne saatiin silti sisällytettyä kokonaisuuteen. Silloinen oppositiopuolue perussuomalaiset puolestaan haukkui lain huonoksi, koska kokonaisuuteen saatiin huomioitua henkilöstömitoitukset, mutta heidän mielestään riittämättömällä tavalla. Näyttää siltä, että perussuomalaiset on pettänyt tässäkin vaalilupauksensa. Kuka kantaa vastuun, kun murheelliset uutiset aliravituista ja sänkyihin vangituista vanhuksista alkavat taas yleistyä?”