Guzenina-Richardson: Valelääkäriongelmaan eurooppalaisia ratkaisuja

SDP:n varapuheenjohtaja, peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson on kutsunut eurooppalaisia kollegoitaan, muun muassa Ruotsin terveysministerin, keskustelemaan laajemmista ratkaisuista valelääkäriongelmaan.

Tapaaminen järjestetään torstaina ja perjantaina kokoontuvan EU:n työllisyys-, sosiaalipolitiikka-, terveys- ja kuluttaja-asiain (TSTK) neuvoston yhteydessä.

”Valelääkärit ovat olleet riesana muuallakin Euroopassa. On hyvä kuulla, minkälaisiin ratkaisuihin toisissa maissa on päädytty esimerkiksi valvonnan kiristämisen suhteen. Toinen aihe, josta on keskusteltava, on Euroopan sisällä maasta toiseen työskentelevien lääkäreiden kielitaito. Minua kiinnostaa tietää, onko potilaan ja lääkärin yhteisen kielen puuttuminen laajempikin eurooppalainen ongelma”, ministeri Guzenina-Richardson kertoo.

Nykyisellään EU-direktiivi estää maita testaamasta EU-alueen sisällä maasta toiseen siirtyvien lääkäreiden kielitaitoa laajemmalla kielikokeella. Kielitaidon arvioiminen on jätetty lääkärin palkkaavalle työnantajalle.

Ministeri Guzenina-Richardson on sopinut kokouksen yhteyteen myös kahdenvälisen tapaamisen EU:n terveyskomissaarin kanssa.

”Tässä ajassa terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan niin kansallisia kuin eurooppalaisia ratkaisuja. Käytännössähän meillä ei EU-alueella ole enää tässäkään suhteessa rajoja”, ministeri toteaa.