Guzenina-Richardson: Uusi hallitus rakentamaan kohtuuden Suomea

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson nosti vappupuheessaan voimakkaasti esille eriarvoisuuden vastaisen työn tärkeyden. Raumalla ja Kankaanpäässä puhunut Guzenina-Richardson muistutti, että poliittisten päätösten pitää olla sidoksissa kansan enemmistön tahtoon.

– Käydyissä vaaleissa vasemmistolainen politiikka sai ihmisten selvän enemmistön tuen. Parempi työelämä, toimivat julkiset palvelut, yksityistämisen hillitseminen ja kaiken kaikkiaan ihmisen kokoisen politiikan painottaminen ovat ne asiat, joiden puolesta äänestettiin eniten. Siksi pian käytävissä hallitusneuvotteluissa myös kokoomuksen on tunnustettava kansan tahto, Guzenina-Richardson totesi.

SDP:n varapuheenjohtaja viittasi puheessaan myös vaalien alla julkistettuun Julkisten- ja hyvinvointialoijen liiton JHL:n kyselyyn, jonka mukaan laadukkaat julkiset palvelut ovat paras keino hillitä eriarvoistumista.

– Seuraavan hallituksen nelivuotiskauden aikana on julkiset palvelut asetettava ennen veronalennuksia. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee tomiakseen hyvinvointivaltiota. Me tarvitsemme työtä ja työhön kykeneviä ihmisiä. Tämän turvaa parhaiten pohjoismaisen hyvinvointimallin tie, hän totesi.

Erityisen huolen aiheena Guzenina-Richardson piti hyvinvointiyhteiskunnan joutumista kilpailuyhteiskunnan jyräämäksi.

– Yhteiskunnan hyvinvointi syntyy kohtuullisuudesta ja vastuullisuudesta. On oltava riittävästi ihmisen kokoista tilaa. Lapset, nuoret, perheet, työssäkäyvät ja työtä vaille jääneet, vammaiset sekä eläkeläiset ja vanhukset, kaikkien on voitava elää sellaisessa hyvässä Suomessa, jossa ihmisarvoa kunnioitetaan niin lähimmäisen kuin yhteiskunnan taholta.