Guzenina-Richardson: Suomi voisi ottaa oppia Ruotsista

Ikäihmisten oikeudet ja heidän kohtelunsa puhuttavat sekä Suomessa että Ruotsissa. Molemmissa maissa on ongelmia, mutta myös onnistumisia, SDP:n varapuheenjohtaja, peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson kertoo.

– Ruotsissa asuu yli 60 000 Suomessa syntynyttä, jotka ovat jo juhlineet 65-vuotissyntymäpäiviään. 80 vuotta täyttäneitä on yli 10 000. Suomenkielisiä hoitopaikkoja Ruotsissa on vain 250. Tässä asiassa Ruotsilla on roimasti parannettavaa.

Ministeri Guzenina-Richardson tapaa Ruotsin lapsi- ja vanhusasiainministeri Maria Larssonin Tukholmassa keskiviikkona 25. tammikuuta. Guzenina-Richardson vierailee myös Västeråsin Mälarkodissa, jossa viisikymmentä suomea puhuvaa vanhusta saa hoitoa omalla kielellään. Mälarkodin tiloissa toimii myös alueen suomalaisjärjestöjen kulttuurikeskus.

– Vierailun tarkoituksena on käydä läpi etenkin ruotsalaisia viime aikoina puhuttanutta Carema-tapausta sekä kuulla sellaisista hyvistä kokemuksista, joista voisi Suomessakin ottaa oppia. Guzenina-Richardsonin mukaan Suomen ja Ruotsin vanhuskeskustelussa on myös eroja.

– Meillä Suomessa vanhukset esitetään usein ongelmana ja toimenpiteitten kohteena. Ruotsalaisessa keskustelussa heidät on nähty enemmän täysivaltaisina ja arvostettuina kansalaisina, joilla on oikeudet ja mielipide. Ikäihmisten asema ei ole yksin lakeja ja budjettipäätöksiä, kyse on myös kunniasta ja kunnioituksesta. Tässä asiassa meillä on naapureilta opittavaa.