Guzenina-Richardson: Suomeen saatava seniorilaki

Suomeen pitää saada seniorilaki, joka sisältää oikeuden ihmisarvoiseen ikääntymiseen. Hyvinvointi on enemmän kuin talouden menestys, se on kokonaisuus, jonka keskiössä on ajatus siitä, että voimme katsoa koko yhteiskuntaamme tuntematta häpeää.

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardsonin mukaan sosiaali- ja terveyspolitiikka on vaarassa kadottaa ihmisen toimintansa keskiöstä.

Miina Sillanpää Säätiön Perintöseminaarissa puhunut Guzenina-Richardson kantoi huolta järjestöjen toimintaedellytysten turvaamisesta samaan aikaan kun kunnat säästävät omista vanhustenpalveluistaan.

– Suomeen pitää saada seniorilaki, joka sisältää oikeuden ihmisarvoiseen ikääntymiseen. Dementiaan sairastuneella on oltava oikeus saada riittävää hoitoa ja hoivaa, myös 80-vuotiaalla on oikeus parantua syövästä, jos se parannettavissa on ja kuntoutusta tarvitsevan ikääntyneen on saatava kuntoutusta huolimatta siitä, että jonkun mielestä se ei ”hyödytä” bruttokansantuotetta. Bruttokansantuote ei ymmärrä, että maailmassa on mummoja ja vaareja, joiden merkitys omille läheisilleen on korvaamaton, Guzenina-Richardson totesi.

Guzenina-Richardson korostaa yhteisöllisyyden merkitystä seniorikansalaisille.
– On surullinen kohtalo jäädä vanhuusiässä erityksiin esimerkiksi vähävaraisuuden vuoksi. Pienet tulot eivät saa merkitä mahdollisuuksien puutetta. Siksi ikääntyneiden järjestötoimintaa ja muita harrastusmahdol-lisuuksia on vahvistettava.

Hän kantoi huolta siitä, että Suomessa järjestöjen tuottama tuki ja palvelut asetetaan usein kilpailuun yksi-tyisen sektorin bisneksen kanssa.

– Kilpailutusviivalle joutuminen tarkoittaa kuolemaniskua monille sellaisille toimijoille, joilla on asiantun-temusta ja tahtoa, mutta ei taitoa laatia tarjouksia ja voimia kilpailla samalla viivalla privaattisektorin kans-sa.

Guzenina-Richardson muistutti, että Suomella on EU:n direktiivien puitteissa mahdollisuus määritellä tietyt palvelut yleishyödyllisiksi ja näin suojata ne kilpailutukselta. Byrokratian kielessä tämä luokitus on saanut nimen SGEI-palvelut.

– Talouden toimintaedellytysten ja voittojen takaaminen eivät saa olla sosiaali- ja terveyspolitiikan tavoit-teena. Eriarvoisuuden vähentäminen, yhtäläisen kohtelun takaaminen ja hyvän elämän mahdollistaminen sen sijaan ovat, hän totesi.

– Hyvinvointi on enemmän kuin talouden menestys, se on kokonaisuus, jonka keskiössä on ajatus siitä, että voimme katsoa koko yhteiskuntaamme tuntematta häpeää.