Guzenina-Richardson: SDP ei hyväksy eläketurvan heikennyksiä

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson on tyrmistynyt julkisuudessa esitetyistä heikennyksistä kansalaisten eläketurvaan.
– Esitykset osa-aikaeläkkeen lopettamisesta ja yli 60-vuotiaiden työttömyysturvan leikkaamisesta ovat epäinhimillisiä.

– Viime kevään eläkekiista oli pahimman railon aiheuttaja suomalaiselle sopimisen kulttuurille kymmeniin vuosiin. Pääministeri Matti Vanhasen Rukan keväthangilla ideoima ratkaisu pakkonostaa eläkeikää kahdella vuodella 65-vuoteen oli todellisuudelle vieras.

– Nyt näyttää siltä, että hallitus ei ole oppinut mitään viime kevään opetuksista ja haluaa edelleen sanelupäätöksin heikentää palkansaajien eläketurvaa. Hallitus pyrkiikin maksattamaan oman oikeistopolitiikkansa haaksirikon jälleen palkansaajien selkänahasta. Tätä sosialidemokraatit eivät voi milloinkaan hyväksyä.

– Uusia työpaikkoja voidaan luoda ainoastaan luottamuksen ilmapiirissä, jota hallitus kaikin tavoin yrittää nyt romuttaa. Annetuista lupauksista on pidettävä kiinni.

Guzenina-Richardson muistuttaa, että työntekijöiden paremmalle jaksamiselle työelämässä voidaan luoda edellytykset ainoastaan työelämää kehittämällä ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimalla.

– Sosialidemokraatit vaativat, että hallitus perääntyy välittömästi eläketurvan heikennyksistä ja keskittyy vihdoin uusien työpaikkojen luomiseen.