Guzenina-Richardson: ”Saksan malli” selvitettävä

Maria Guzenina-Richardson ehdottaa Saksassa käytettävän Kurzarbeitin eli valtion palkkatuella lyhennetyn työviikon soveltuvuuden selvittämistä myös Suomen kasvavien työttömyyslukujen taltuttamiseksi.

– Saksassa on kyetty pelastamaan peräti 1,4 miljoonaa ihmistä työttömyyden kurimukselta valtion palkkatukirahalla. Käytännössä työntekijä pääsee sorvin ääreen neljäksi päiväksi, työnantaja säästää viidennen päivän palkkakustannuksen, jonka valtio maksaa kuitenkin työntekijälle. Näin ihminen pystyy edelleen elättämään itsensä ja perheensä työllään, Eurooppalainen Suomi -tilaisuudessa Espoossa puhunut Guzenina-Richardson sanoi ja painotti työnteon merkitystä myös laajempana hyvinvoinnin tuottajana.

– Asiantuntijat muistuttavat jatkuvasti viime laman aiheuttaman kurimuksen näkyvän edelleen parantumattomana haavana keskuudessamme. Yhteiskunnan lihaan ei saa päästää uusia mätämatoja, kerta riitti, Guzenina-Richardson totesi.

– Jos työpaikkojen säilyttäminen on onnistunut valtion palkkatuella Saksassa, joka on yksi pahiten talouskriisin ravistelemista Euroopan maista ja Kurzarbeitia pohditaan nyt vakavasti myös Britanniassa, en ymmärrä, mikä ideologia estää Suomen hallitusta selvittämästä voidaanko tällä tavoin pelastaa myös suomalaisia työpaikkoja, Guzenina-Richardson ihmetteli.

Hän kertoi myös Saksassa suunnitellusta yritysten sosiaaliturvamaksujen tilapäisestä poistamisesta, jos yritykset vastavuoroisesti sitoutuvat olemaan irtisanomatta väkeään ja kritisoi Suomen hallitusta vastikkeettomasta työnantajien Kela-maksun poistosta.

– Niin kuntien kuin yritysten pitäisi pystyä käyttämään Kela-maksusta säästynyt raha laajempaan hyvään eli työllisyyden turvaamiseen. Ei Kela-maksun poisto voi olla tällaisena aikana tarkoitettu jaettavaksi johtajien bonuksiin, eikä siihen, että kunnat pyörittävät lastentarhoja, terveyskeskuksia ja kouluja vajaalla henkilökunnalla.

– Tässä poikkeuksellisessa ajassa jokaisen vastuullisen hallituksen ykkösasiana on ylittää itsensä työpaikkojen säilyttämisen puolesta, Guzenina-Richardson sanoi. Guzenina-Richardson muistutti myös äänestyksen tärkeydestä kesäkuussa pidettävissä EU-vaaleissa.

– Unionin budjettivaroja on käytettävä nopeasti leviävän työttömyyden taltuttamiseen sekä EU:n sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamiseen. EU-parlamentin demariryhmässä tämä on itsestään selvää, hän totesi.