Guzenina-Richardson: Risikon puolustettava vanhuspalveluiden rahoitusta

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson vaatii kokoomusministereitä turvaamaan kuntien taloutta niin, ettei vanhusten palveluista tarvitse karsia.

– Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok.) on varoittanut julkisuudessa kuntia leikkaamasta vanhusten peruspalvelujen tarjontaa laman takia. Risikon puolueen puheenjohtaja on kuitenkin valtiovarainministeri. Eikö Risikon pitäisi yhdessä puolueensa johdon kanssa tehdä kaikkensa, jotta kunnille turvataan riittävät resurssit, Guzenina-Richardson kysyy.

Guzenina-Richardson muistuttaa, että SDP on esittänyt ruoan arvonlisäleikkauksen perumista. Näin saataisiin 500 miljoonaa euroa enemmän verotuloja. Lisäksi SDP on esittänyt luonnollisten henkilöiden pääomaveron tuoton osittaista ohjaamista kunnille. Se vahvistaisi kuntien taloutta 500 miljoonalla eurolla.

SDP:n varapuheenjohtaja toivoo, että hallitus käsittelee kuntataloutta vahvistavat esitykset budjettiriihessä.