Guzenina-Richardson pitää valtionyhtiöiden palkka- ja bonusjärjestelyitä epäonnistuneina

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson ihmettelee valtionyhtiöiden johtajien etujen huomattavia korotuksia. Helsingin Sanomien tämänpäiväisen uutisoinnin mukaan usean valtionyhtiön korkein johto on saanut jopa kymmenien prosenttien korotuksia etuihinsa vuosina 2008-2009. Palkansaajien ansiokehitys vastaavina vuosina rajoittui keskimäärin hieman yli neljään prosenttiin.

”On erikoista, että palkansaajilta edellytetään maltillisia palkkaratkaisuja samalla kun johtajille myönnetään huomattavia palkkojen ja etujen korotuksia. Johdon tulisi pikemminkin näyttää esimerkkiä kuin pyrkiä maksimoimaan omaa henkilökohtaista etuaan.” Guzenina-Richardson toteaa.

”Toinen hyvä kysymys koskee koko bonusjärjestelmän logiikkaa ja hyväksyttävyyttä. Tavallisen duunarin kannalta saattaa herättää kysymyksiä se, miksi hänelle riittää peruspalkka, mutta johtajien motivointiin tarvitaan erillisiä bonuksia.”

Julkisuudelta tähän asti piilossa olleet Solidiumin johtajan lisäeläke-edut kertovat omalta osaltaan myös läpinäkyvyyden puutteesta. Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Häkämies (kok) ei tuonut esiin kyseisten etujen olemassaoloa, kun julkisuudessa käytiin keskustelua Solidiumin johtajan palkkatasosta.

”Valtionyhtiöiden tulisi olla esimerkkinä yksityiselle sektorille hyvässä kuten avoimuudessa, kaikkien työntekijöiden huomioimisessa sekä kohtuullisuudessa, ei pahassa kuten etujen kahmimisessa ja piilottelussa.”  Guzenina-Richardson päättää.