Guzenina-Richardson: Perusturvan jälkeenjääneisyyden aika vihdoinkin ohi

SDP:n varapuheenjohtaja, peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson iloitsee vuodenvaihteessa voimaan astuneista historiallisista perusturvan korotuksista.
– Työttömien perusturvaan ja toimeentulotukeen ei nykyisen kaltaisen järjestelmän olemassaolon aikana ole tehty näin vaikuttavia kertakorotuksia.

Lisäksi kaikkein pienituloisimmille yksinhuoltajille räätälöity täysin uusi vähintään 85 euron lisä tulee näissä talouksissa todella tarpeeseen. Muutokset ovat historiallisia, Guzenina-Richardson toteaa.

Sekä toimeentulotuki että työttömien perusturva ovat vuodenvaihteen parannusten jälkeen ostovoimaltaan parempia kuin koskaan. Esimerkiksi 20 vuotta sitten peruspäiväraha oli nykyrahassa n. 590 €/kk, vuonna 2012 se on 674 €/kk. Toimeentulotuen perusosa puolestaan oli 20 vuotta sitten nykyrahassa n. 455 €/kk, vuonna 2012 se on yksinasuvilla 461 €/kk ja yksinhuoltajilla 507 €/kk.

– Kaikkein pienituloisimpien ostovoiman parantaminen menee näissä talouksissa suoraan arjen pyörittämiseen ja hyödyttää tällä tavalla koko yhteiskuntaa. Tämä on syytä ymmärtää niiden keskuudessa, jotka vähättelevät pienituloisten arjen haasteita, Guzenina-Richardson sanoo.

Arvioilta noin 200 000 henkilöä tulee ensi vuonna hyötymään 120 euron perusturvan korotuksesta täysimääräisenä.

– Perusturvan korotus vähentää viimesijaisen turvan eli toimeentulotuen tarvetta. Uudistuksen myötä n. 20 000 henkeä vähemmän joutuu asioimaan toimeentulotukiluukulla. Tällöin kunnissa aikaa jää enemmän itse sosiaalityölle.
Uudistuksessa parannetaan myös toimeentulotuen tasoa. Indeksikorotuksen kanssa toimeentulotuen perusosa nousee vuodenvaihteessa yksin asuvalla reilut 40 €/kk. Indeksikorotuksen vaikutusta ei ole juuri huomioitu julkisuudessa käydyssä keskustelussa.

– Perusturvan jälkeenjääneisyys huusi korjausta, se oli selvää jo hallitusneuvotteluissa. Meidän demareiden oli tehtävä se, mikä oli jäänyt hoitamatta. Tässä asiassa jälkeenjääneisyyden aika on nyt ohi. Olen enemmän kuin tyytyväinen, että tämä asia on korjattu vain kuusi kuukautta vaalien jälkeen. Hallitus toteuttaa näin hyvinvointivaltion ylösajoa SDP:n hallitusohjelmatavoitteiden mukaisesti, Guzenina-Richardson toteaa.