Guzenina-Richardson: Palveluseteliuudistuksessa edettävä maltillisesti

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson vaatii lisäaikaa palvelusetelilain valmisteluun. Peruspalveluministeri Risikko (kok) esittää uuden palvelusetelijärjestelmän astumista voimaan 1.6.2009. Näin mittavasta terveydenhuollon rakenteita muuttavasta esityksestä on käytävä perusteellisempaa keskustelua ja siihen on varattava aikaa. Guzenina-Richardsson puhui viikonloppuna Pirkanmaan sos.dem. naispiirin piirikokouksessa Äetsässä

– Voimavaroja pitää käyttää kunnallisten palveluiden kehittämiseen ja laadun parantamiseen, jotta ihmiset saisivat niistä avun vaivoihinsa. Palvelusetelijärjestelmä vie tästä työstä rahan pois, koska niihin ei ole osoitettu mitään omaa erillistä rahoitustaan. Terveyskeskuksista pitää tehdä kansallisia ylpeydenaiheita ja tehdä niistä houkuttelevia niin lääkäreille kuin asiakkaille, Guzenina-Richardson sanoi.

Guzenina-Richardson näkee ongelmallisena sen, että hallituksen palveluseteliesityksessä kunnille annetaan laaja mahdollisuus määritellä itse asiakkaan omavastuuosuus saamastaan hoidosta. Lisäksi Risikon esityksessä omavastuuosuus ei kerrytä maksukattoa. Tämä tarkoittaa sitä, että se suoja, joka maksukatolla on rakennettu taloudelliseksi turvaksi paljon sairastaville, ei pädekään. Käytännössä pienituloisella ei ole varaa ottaa palveluseteliä vastaan, Guzenina-Richardson sanoi.

– Ihmettelen, mihin hallitus on unohtanut lupauksensa itse terveyskeskusten toiminnan parantamisesta. Kannan suurta huolta kuntien kyvystä ottaa käyttöön jälleen uusi järjestelmä. Nyt kuntien pitäisi saada rauhassa keskittyä terveyskeskustoiminnan vaikeimpien ongelmien ratkaisemiseen. Tähän myös hallitus voisi omalla panoksellaan osallistua.