Guzenina-Richardson: Nuorille apua jo tällä vaalikaudella

YLE uutisoi eilen nuorisotyöttömyyden näkyvän muun muassa nuorten päihteiden käytössä. Käytännön työssä tämän huomaa esimerkiksi Suomen Punainen Risti, jonka päihdetyöntekijöille kulunut kesä on ollut kiireinen.

– Tämä on yksi niistä uutisista, joiden pitäisi havahduttaa maan hallitus tarttumaan nuorisotyöttömyysongelmaan. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen toi tänään esille puolueen ehdotuksen kohdentaa kunnille nuorten työllistämiseen ja työllistymisen edistämiseen erillistä nuorisorahaa. Tämä on haaste hallitukselle, toteaa SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson

– Joskus kuulee väitteitä että emme lähtökohtaisesti pidä hallitusta hyväntahtoisena. Että he eivät välitä muiden murheista. Kyllä minä uskon, että hallituksessa istuu hyväntahtoisia ihmisiä. Ripaus rohkeutta tekisi tosin terää, ja se että tartutaan tuumasta toimeen. Lapset ja nuoret eivät voi odottaa, eikä yhteiskunnalla ole varaa pitää heitä odottamassa. Tähän ongelmaan pitää tarttua nyt eikä vasta seuraavassa hallituksessa.

– Nuoret pääsevät hyvin jaloilleen, jos vain saavat mahdollisuuden. Toisaalta, kun nuoren alla maa pettää, hän saattaa vajota nopeastikin, ja syvälle, kuten SPR:n kiireinen kesä osoittaa.