Guzenina-Richardson: Miksi vihreät ovat hallituksessa?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson kysyy blogissaan vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksen alla, miksi vihreät ovat yhä hallituksessa.

– Vanhasen kakkonen toimii vihreiden keskeisimpiä periaatteita vastaan. Irtautumalla Vanhasen kakkosesta vihreät voisivat päästä irti keskustalaisesta luonnonsuojelun ja eläinsuojelun vähättelystä. Samalla vihreät voisivat ottaa etäisyyttä hallituksen yliopistojen toimintakyvyn lamauttamiseen.

– Esiin tulleet julmat eläinrääkkäystapaukset vaatisivat vihreiltä ripeitä toimia. Mutta he tyytyvät seuraamaan sivusta, kun keskustalainen maa- ja metsätalousministeri ei tiukenna eläinsuojelulakia tai korjaa valvonnan puutteita. Sianlihan imagon parantamiseen rahaa on kyllä myönnetty. Keskustalainen ympäristöministeri ajaa kuin käärmettä pyssyyn Pallaksen rakentamista. Lex Nokian hallitus ajoi eduskunnassa väkisin läpi vihreiden näennäisestä vastustuksesta huolimatta.

– Jos vihreät irrottautuisivat Vanhasen ja Kataisen politiikasta, se olisi omiaan vahvistamaan eduskunnan oppositiota. Näin syntyisi entistä vahvempi vastapaino nykyhallituksen linjalle, Guzenina-Richardson kirjoittaa.