Guzenina-Richardson: Maahanmuuttopolitiikka vaatii johdonmukaisuutta

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson haluaa poliittiseen kenttään aktiivisempaa keskustelua maahanmuutosta. Akaalla sunnuntaina puhunut Guzenina-Richardson kantoi huolta erityisesti siitä, että tietämys maahanmuuton haasteista on poliitikkojen keskuudessa ohutta ja muistutti, että nykykehityksellä Suomessa on vuonna 2030 jo puoli miljoona maahanmuuttajataustaista kansalaista.

– Poliittisista päätöksistä riippuu, ovatko parin vuosikymmenen päästä Suomessa asuvat puoli miljoonaa maahanmuuttajaa kilpailuvaltti vai yhteiskunnallinen ongelma. Siksi maahanmuuttopolitiikka on arvioitava kokonaisvaltaisesti ja pitkälle tulevaisuuteen luotaavasti, Guzenina-Richardson totesi.

Guzenina-Richardson vaatiikin hallitukselta lisää toimia maahanmuuttajien kielikoulutukseen ja työhön pääsyyn sekä yleisiin suomalaisuuden sääntöihin perehdyttämistä.

– Suomi ei saa olla sosiaaliturvan shoppailumaa. Suomi on rakennettu työllä ja meidän kulttuuriin kuuluvan uutteruuden omaksuminen on myös maahanmuuttajataustaisten etu. Tänne tulevat on ohjattava kielikoulutukseen ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden piiriin, Guzenina-Richardson linjasi.

Guzenina-Richardson muistutti, että juuri nyt maassamme asuu paljon toisen polven maahanmuuttajia, jotka tulevat työikäisiksi 2010-luvulla.

– Jos tarjolla ei ole tehokkaita välineitä kasvavan maahanmuuttajajoukon koulutukseen, on riskinä etnisesti värittynyt köyhälistö, jonka ongelmat heijastuvat myös muuhun yhteiskuntaan. Mutta, jos homma hoidetaan meidän taholta jämäkällä otteella, maahanmuuttajat ovat suuri rikkaus ja voimavara muun muassa huoltosuhteen ja tulevan työvoimapulan ongelmiin, hän sanoi.

– Maahanmuuttajien syyllistäminen syrjäytymisestään ei ole kohtuullista, jos emme tarjoa heille riittävästi työllistymistä edesauttavia toimia. Isänmaallisuuden näkökulmasta on järjetöntä olla pohtimatta, miten maahanmuuton haasteisiin suhtaudutaan, Guzenina-Richardson summasi.