Guzenina-Richardson: Maahanmuutosta uskallettava puhua

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardsonin mukaan maahanmuutosta täytyy puhua ja uskaltaa tuoda rakentavia ajatuksia myös muiden arvioitavaksi.
– Jos näin ei tehdä, maahanmuuttokeskustelu jää junnaamaan sille ohuelle tasolle, jolla sitä nyt käydään. Keskustelussa sekoitetaan käsitteitä eikä nähdä kokonaisuutta. Sen on oltava kaikkien puolueiden asialistalla vailla rotuvihan tai etnisen vihan lietsontaa, Guzenina-Richardson toteaa.

– Suomen väestön ikärakenteen vuoksi selviytyminen ilman ulkomaalaisperäisen väestön huomattavaa kasvua on 15-20 vuoden päästä melkeinpä mahdotonta.

– Maahanmuutto on ollut Suomessa perinteisesti vaikea aihe, joka on aina kirvoittanut voimakkaitakin tunteita. Siksi maahanmuuttokeskusteluun on saatava käytännönläheisempiä sävyjä. Työperäisen maahanmuuton lisäksi on tiedostettava jo maassa asuvien maahanmuuttajataustaisten läsnäolo.

– Se, millaiseen asentoon yhteiskuntamme asettuu maahanmuuton suhteen ja millä tavalla me tänne muuttaneisiin suhtaudumme, määrittelee sen, ovatko parin vuosikymmenen päästä Suomessa asuvat puoli miljoonaa maahanmuuttajaa kilpailuvaltti vai yhteiskunnallinen ongelma. Siksi maahanmuuttopolitiikka on arvioitava kokonaisvaltaisesti ja pitkälle tulevaisuuteen luotaavasti.

Guzenina-Richardson toteaa, että Suomi ei saa olla sosiaaliturvan shoppailumaa.
-Suomi on rakennettu työllä ja meidän kulttuuriin kuuluvan uutteruuden omaksuminen on myös maahanmuuttajataustaisten etu. Tänne tulevat on ohjattava kielikoulutukseen ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden piiriin.

– Jos tarjolla ei ole tehokkaita välineitä kasvavan maahanmuuttajajoukon koulutukseen, on riskinä etnisesti värittynyt köyhälistö, jonka ongelmat heijastuvat myös muuhun yhteiskuntaan. Mutta jos hoidamme asian jämäkästi, maahanmuuttajat ovat suuri rikkaus ja voimavara muun muassa huoltosuhteen ja tulevan työvoimapulan ongelmiin.

Maria Guzenina-Richardson puhui SDP:n, Demarinaisten ja TSL:n järjestämässä Maahanmuuttajien työllisyysvoimala -tapahtumassa 12.3.