Guzenina-Richardson: Leikkausten välttäminen ei riitä – perusturvaa on parannettava

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson katsoo, että pääministeri Mari Kiviniemen Keskustan vaaliavajaisissa esittämä näkemys perusturvan ja lapsiperheiden etuuksien leikkausten välttämisestä on tervetullut. Samaan aikaan hän kuitenkin muistuttaa, että perusturvan taso on Suomessa tällä hetkellä heikompi kuin muissa pohjoismaissa. Mikäli Suomessa halutaan aidosti kaventaa tuloeroja ja vähentää köyhyyttä, tarvitaan aitoja panostuksia.

”Viimeaikaisten tutkimusten valossa voidaan nähdä köyhyyden olevan Suomessa merkittävä ongelma. Köyhyys myös pitkittyy ja sosiaaliset ongelmat kasautuvat. Tarvitaan panostuksia sosiaaliturvan parantamiseen, ei vain leikkausten poissulkemista.” Guzenina-Richardson toteaa.

Guzenina-Richardson muistuttaa, että Keskustan johtama oikeistohallitus kevensi, lamasta välittämättä, verotusta miljardeilla euroilla tällä vaalikaudella. Tätä taustaa vasten tilanne, jossa Kiviniemi ei ole halukas panostamaan sosiaaliturvan parantamiseen, on valitettava.

”SDP on esittänyt sadan euron korotusta perusturvaan sekä lapsilisien etuoikeuttamista toimeentulotuessa. Nämä ovat konkreettisia esityksiä, joilla kyettäisiin parantamaan pienituloisten asemaa ja niiden kustannukset yhteiskunnalle ovat maltillisia, varsinkin jos niitä verrataan syrjäytymisestä aiheutuviin kustannuksiin.” Guzenina-Richarson päättää.

Guzenina-Richardson puhui aiheesta Porvoossa SDP:n lapsiperhekampanjapäivän tapahtumassa.