Guzenina-Richardson: Lastenklinikan sairaalalle ajanmukaiset tilat

Kansanedustaja ja Espoon valtuuston varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson haluaa pääkaupunkiseudulle uudentyyppisen lastensairaalan.

– Tilat Lastenklinikalla ovat aikansa tuote. Käytävät ovat kolkkoja, huoneet kaikkea muuta kuin kodikkaita ja perheiden yhteiseen käyttöön tarkoitetut tilat riittämättömiä. Kuitenkin moni lapsi ja hänen vanhempansa joutuvat viettämään näissä puitteissa pitkiä aikoja, Guzenina-Richardson totesi.

Perjantaina Lastenklinikalla Lapsen oikeuksien päivänä puhunut kansanedustaja piti yhtenä sairaiden lasten oikeuksien toteutumisen edellytyksenä kodinomaista sairaalaympäristöä, joka mahdollistaa vanhempien pitkäaikaisenkin olemisen lapsensa tukena.

– Me tarvitsemme lapsille sairaalan, jonka käytävät eivät pelota ja joissa vanhemmat voivat olla läsnä lapsilleen kodikkaissa perhehuoneissa. Maailmalla on jo ymmärretty viihtyisän ympäristön merkitys potilaiden hyvinvointiin. Lasten kohdalla ympäristön merkitys on erityisen korostunut. Tuntuu oudolta, että hoidollisesti erinomaisen Lastenklinikan sairaalan on annettu vanhentua näin räikeästi, Guzenina-Richardson sanoi.

Jos Guzenina-Richardsonin ehdottama uudentyyppinen lastensairaalahanke ottaisi tuulta siipiensä alle, tämä olisi hänelle jo toinen kerta, kun hän vaikuttaa sairaalamaailman kehittämisessä. Guzenina-Richardson oli Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana edesauttamassa uudentyyppisen kuntouttavan sairaalan saantia Espooseen. Puolarmetsän alueelle nousevan kuntouttavaan toimintaan keskittyvän sairaalan on tarkoitus valmistua jo vuonna 2014.