Guzenina-Richardson: Lastenhoitopalvelut turvattava pienituloisille perheille

Sdp:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson vaatii hallitukselta toimia pienituloisten perheiden tilapäisen lastenhoitoavun turvaamiseksi.

– Esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) tarjoama tilapäinen lastenhoitoapu perheille uhkaa loppua vuodenvaihteen jälkeen Raha-automaattiyhdistyksen rahoituksen päättymisen vuoksi. Syynä ovat EU:n kilpailusäännöt. Lain mukaan RAY ei saa tuillaan aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa markkinoiden toiminnalle.

– Käytännössä RAY:n tuki on mahdollistanut järjestöjen tarjoaman tilapäisen lastenhoitoavun kohtuuhintaisuuden verrattuna yksityisten yritysten tarjoamaan apuun.

Guzenina-Richardson muistuttaa, että MLL:n hinta on ollut korkeimmillaan alle kympin tunti. Yksityinen firma voi veloittaa yli kolmekymppiä.

– Usein juuri pienituloisimmissa perheissä tarvitaan tilapäistä lastenhoitoapua eniten. Jos RAY:n tuki järjestöille loppuu, merkitsee se pienituloisten perheiden jäämistä ilman tällaista apua. Käytännössä kyseessä ovat tällöin yksinhuoltajaperheet, Guzenina-Richardson muistuttaa.

Guzenina-Richardson vaatii Suomea käyttämään hyväkseen EU:n suoman mahdollisuuden luokitella osa palveluista erityiseen asemaan, joka vapauttaa ne kilpailutuksesta ja saattaa ne erityisasemaan myös tukien vastaanottamisen suhteen. Asia on ollut vireillä työ- ja elinkeinoministeriössä jo useamman vuoden.

– Monissa Euroopan maissa, kuten Iso-Britanniassa on käytössä tämä EU:n luokittelu. Siellä erityisasemaan nostettuihin palveluihin on luettu esimerkiksi vanhusten- ja lastenhoito sekä terveyspalvelut. Käytännössä jäsenvaltioilla on laaja harkintavalta siitä, mitkä palvelut se luokittelee erityiskategoriaan eikä Suomella ole mitään estettä seurata tätä monien muiden EU-maiden hyvää esimerkkiä, Guzenina-Richardson sanoo.

Guzenina-Richardson harmittelee, että monet asialleen omistautuneet voittoa tuottamattomat järjestöt putoavat pois palveluita tuottamasta, koska niillä on heikot edellytykset kilpailla yksityisten toimijoiden kanssa ilman RAY:n tukea.

– Tämä siitä huolimatta, että niillä on vuosikausien kokemus ja hyvät käytännöt perheiden tukemisesta. Syrjäisemmillä seuduilla järjestöjen toteuttama tilapäinen lastenhoitoapu on ollut perheille usein ainoa oljenkorsi.

– Pienituloisilla ja pienillä paikkakunnilla asuvilla on oltava mahdollisuus saada tilapäistä lastenhoitoapua. Kun EU kerran antaa mahdollisuuden jatkaa järjestöjen tarjoamaa ja paljon kiiteltyä tilapäistä lastenhoitoapua, on se mahdollisuus käytettävä hyväksi.