Guzenina-Richardson: Kuntakentän asiantuntemus aidosti käyttöön

Kunta- ja palvelurakenneuudistus voi onnistua vain yhdessä tekemisen kautta, ei ylhäältä sanellen ja pakolla, painotti SDP:n varapuheenjohtaja, peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson kunta- ja palvelurakenneuudistuksen kuulemiskierroksen toisella etapilla Lappeenrannassa 15.2.2012.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisesta käynnistetään peruspalveluministerin johdolla oma jatkotyö, johon ministeri toivoo myös eduskunnan oppositiopuolueiden edustajien osallistuvan.

– Tätä uudistustyötä on mahdotonta viedä maaliin ilman aitoa yhteistyötä kuntien kanssa. Siksi tulen kutsumaan sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistusta työstävään, pian perustettavaan työryhmään myös kuntien edustajia yli puoluerajojen, sanoi Guzenina-Richardson.

– Suomessa on erilaisia alueita ja paljon alueellista viisautta, tämä on otettava käyttöön tässä historiallisessa uudistustyössä. Kyse on Suomen nykyisyyden ja tulevaisuuden hyvinvoinnin tähdellisimmistä kysymyksistä: terveyskeskusten, vanhuspalveluiden, perheiden tuen ja muiden kuntalaisille tärkeiden palveluiden toimivuudesta sekä yhdenvertaisesta saatavuudesta, Guzenina-Richardson korosti.

– Esimerkiksi terveydenhuollon, vanhustenpalveluiden ja lastensuojelun tila on paikoin todella huonossa jamassa. Jos mitään ei tehdä, tilanne tulee kärjistymään entisestään. Sosiaali- ja terveydenhuollon eriarvoisuus on kasvanut ja se näkyy selkeästi tilastollisissa terveyseroissa. Näiden epäkohtien korjaamiseen tähtäävään työhön osallistuminen on isänmaallisuutta, ministeri Guzenina-Richardson painotti.