Guzenina-Richardson: Kummallista rahapeliyhteisöjen yhdistämisintoa

Opetusministeriön selvitysmiesten mukaan RAY, Fintoto ja Veikkaus pitää yhdistää. Yhdistämistä perustellaan muun muassa sopeutumisella EU-lainsäädäntöön ja pelihaittojen ehkäisyllä. SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson ihmettelee perusteluja rahapeliyhteisöjen yhdistämiseksi.

– EY-tuomioistuimen päätöksen mukaan nykyinen rahapelimalli on täysin hyväksyttävä. Sopeuttamistarvetta EU-lainsäädäntöön ei siis käytännössä ole päinvastoin kuin selvityksessä väitetään. Selvää on, että pelihaittoja on ehkäistävä tehokkaasti, mutta ei pelitoimintojen yhdistäminen näitä ratkaise.

Guzenina-Richardsonin mukaan nykyinen kolmijärjestelmä turvaa parhaiten eri kansalaisjärjestöjen rahoituksen ja on siis omalta osaltaan ylläpitämässä suomalaisten hyvinvointia.
– Rahapelien keskittäminen Veikkaukseen saattaisi pahimmillaan johtaa suuriin mullistuksiin järjestöjen rahoituksessa. Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspuolen järjestöjen rahoitus saattaisi uudistuksen yhteydessä heikentyä huomattavasti nykyisestä.

Guzenina-Richardson muistuttaa, että eduskunnassa on ensi viikolla tarkoitus hyväksyä yksimielisesti arpajaislain muutos, jossa rahapeliyhteisöjen kolmijako on kirjattuna.
– Kyllä tässä opetusministeriön selvityksen taustalla on jotain muuta kuin perusteluissa annetaan ymmärtää.