Guzenina-Richardson: Kiviniemen suhteellisuudentajussa parantamisen varaa

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson ei ole yllättynyt keskustaministeri Mari Kiviniemen tuoreimmasta loanheitosta.

– Kiviniemellä on ollut huono tapa hyökätä opposition kimppuun, kun hänellä on ollut vaikeuksia perustella Keskustan politiikkaa edes omilleen, Guzenina-Richardson nauraa.

Guzenina-Richardson korostaa SDP:n toimivan johdonmukaisesti suomalaisen työn ja palkansaajan asialla, toisin kuin Kiviniemi väittää.

– Kiviniemihän syytti jo syksyllä SDP:tä vaikka mistä, kun kannoimme huolta talouskriisin vaikutuksista kuntien kykyyn järjestää palvelut. Hän väitti silloin ymmärtämättömyyttään tai tietämättömyyttään, että kuntien talous ei vaadi valtion tukea. Me olimme oikeassa, hän väärässä, ja se hänen pitäisi myöntää avoimesti, eikä syytellä meitä jälleen perusteettomasti, Guzenina-Richardson sanoo.

Toisin kuin Kiviniemi väittää, on SDP ja puheenjohtaja Jutta Urpilainen johdonmukaisesti kannattanut työurien pidentämistä. Kiviniemen viittaamassa kolumnissa Urpilainen totesi selväsanaisesti, että ”myös SDP näkee työurien pidentämisen pitkällä aikavälillä järkevänä.” Guzenina-Richardson paheksuu Kiviniemen tapaa vääristellä totuutta.

– Toisin kuin hallitus, niin juuri SDP on ajanut työelämän laadun kehittämistä ja nähnyt nimenomaan työssä jaksamisen edistämisen avainkysymyksenä työurien pidentämisessä. Me haluamme pidentää työuria porkkanalla, emmekä kepillä.

Guzenina-Richardson muistuttaa SDP:n olleen mukana vuonna 2005 tehdyssä laajassa eläkeuudistuksessa, jonka hyviin tuloksiin suomalaiset ovat voineet hallituksen yllätyspäätökseen asti luottaa.

– Hallituksessa ei ole ymmärretty, että tärkeintä ei ole eläkeikä, vaan eläkkeelle jäämisikä. Nyt on valittu täysin väärä näkökulma sinänsä hyvän tavoitteen ajamiseksi.

– Samanlaista vimmaa oli ilmassa 1990-luvulla, kun Keskusta puski työreformiaan ja halusi sanella suomalaisen työelämän uusiksi.