Guzenina-Richardson kiirehtii päivähoitolain uudistamista

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson haluaa pian 40 vuotta vanhan päivähoitolain uudistamista 2010-luvun maailmaan sopivaksi varhaiskasvatuslaiksi.
– Yhteiskunta, joka säästää lapsistaan, ohjaa samalla kohtaloaan kohti kivikkoisia maastoja, hän toteaa.

– Varhaiskasvatuspalvelut perheiden kasvatustyön tukijana on nähtävä investointina paitsi lapseen ja hänen tulevaisuuteensa, myös koko yhteiskunnan tulevaisuuteen, tästä ei liene eripuraa. Silti, monissa kunnissa päivähoito ja muut varhaiskasvatuspalvelut ovat joutuneet laman seurauksena varsin ahtaalle.

– Tämä aika tarjoaa paitsi uusia mahdollisuuksia, esimerkiksi tekniikan kehittymisen siivittämänä, myös uusia haasteita varhaiskasvatustyössä. Lapsenkin maailmaan tunkee informaatioryöppyä suunnasta jos toisesta. Ajan kanssa oppiminen ja kiireettömät leikit kuuluvat lapsuuteen. Tarvitaan laki, joka takaa kaikille lapsille rikastuttavan oppimisen ja vuorovaikutuksen ilmapiirin, Guzenina-Richardson sanoo.

SDP:n varapuheenjohtaja on kuunnellut herkällä korvalla ammattilaisten huolta varhaiskasvatuksen tilasta.

– Olemme tilanteessa, jossa lastentarhanopettajien määrä päiväkodeissa on vähentynyt ja hoitajien koulutustaso laskenut. Samaan aikaan pienempiä päivähoitoyksiköitä ajetaan alas suuria suosien, kustannustehokkuuden nimissä tietysti. Tässä olisi kyllä tarkastelun paikka, että onko tämän aidosti poliittinen valinta, vai vahingossa syntynyt tilanne, Guzenina-Richardson toteaa ja jatkaa.

– En usko, että kyse on aidosta poliittisesta valinnasta, jos on, on syytä huolestua. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tarvitaankin sitten vain toiminnaksi muutettua tahtotilaa korjata syntynyt tilanne kestävälle pohjalle.