Guzenina-Richardson: Ihmisille kerrottava palveluseteleiden koko totuus

Sdp:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson vaatii avointa ja rehellistä keskustelua ministeri Risikon (kok) ajamasta laajennetusta palvelusetelijärjestelmästä.

– On puhuttava avoimesti siitä, että laajennettu palvelusetelijärjestelmä mahdollistaa asiakasmaksujen huomattavan korottamisen ja näin sulkee pois pienituloisten mahdollisuuden saada samoja palveluita kuin hyvätuloisten.

Guzenina-Richardson näkee ongelmallisena sen, että hallituksen palveluseteliesityksessä kunnille annetaan laaja mahdollisuus määritellä itse asiakkaan omavastuuosuus saamastaan hoidosta.

– On käymässä niin, että naapurikunnassa omavastuuosuus voi olla hyvinkin pieni, mutta taloudellisesti huonossa jamassa olevassa kunnassa omavastuuosuus, eli käytännössä palvelumaksu, nostetaan huomattavan korkealle. Toinen joutuu maksamaan samasta hoidosta enemmän kuin toinen ja vain asuinkunnan perusteella. Tämä on yksi olennaisimpia muutoksia vanhaan palvelusetelijärjestelmään nähden.

Guzenina-Richardsonin mukaan Vanhasen II hallitus jättää kertomatta uuden palvelusetelijärjestelmän nurjan puolen. Hänen mukaansa ihmisillä on oikeus tietää itseään ja läheisiään koskettavien päätösten laajempia vaikutuksia.

– Ensi alkuun kuulostaa hyvältä, että saa käteensä setelin, jolla voi hankkia palveluita. Mutta yllätys voi olla suuri, kun huomaa itselleen jäävän loppulaskun summan. Palveluseteleiden omavastuuosuushan ei kerrytä maksukattoa. Tämä tarkoittaa sitä, että se suoja, joka maksukatolla on rakennettu taloudelliseksi turvaksi paljon sairastaville, ei pädekään. Käytännössä pienituloisella ei ole varaa ottaa palveluseteliä vastaan, Guzenina-Richardson sanoo.

– Hallitus on nyt ylittämässä rimaa sieltä, missä se on matalin, vähän kuten se yritti eläkeiän korottamisesityksessäänkin. Nyt pitäisi tarttua rivakalla ja määrätietoisella otteella terveyskeskusten parantamiseen, jotta ihmiset saisivat niistä avun vaivoihinsa. Palvelusetelijärjestelmä vie tästä työstä rahan pois. Terveyskeskuksista pitäisi tehdä kansallisia ylpeydenaiheita, joista kaikki saavat vastinetta verorahoilleen, Guzenina-Richardson sanoo.

Peruspalveluministeri Risikko (kok) esittää uuden palvelusetelijärjestelmän astumista voimaan 1.6.2009. Guzenina-Richardson toivoo ministeriltä malttia.

– Tähän mennessä kaikki kriittiset puheenvuorot on ammuttu alas pelotteluna. On kummallista, että hallituspuolueissa ei haluta käydä rakentavaa ja avointa keskustelua näin mittavasta terveydenhuollon rakenteita muuttavasta esityksestä.

– Mihin johtaa se, että terveyskeskusten kehittämiseen tarvittavia verovaroja ohjataan palveluseteleillä yksityisten yritysten taskuun? Palvelusetelijärjestelmää varten ei ole missään omaa ylimääräistä rahasäkkä. Jokainen palveluseteli on terveyskeskuksen tiili, joka poisannettuna tekee reikää seinään, Guzenina-Richardson selventää.

– Ihmettelen, mihin hallitus on unohtanut lupauksensa itse terveyskeskusten toiminnan parantamisesta. Nyt rakennetaan jälleen uusi kiertotie jolla itse ongelma eli julkisen terveydenhuollon kehittäminen kierretään mahdollisimman kaukaa.