Guzenina-Richardson ihmettelee keskustalaisten perusteluja eläkeiän nostolle

Keskustan puoluehallituksen työvaliokunta totesi torstaina, että jos lähivuosina ei tehdä mitään, lasku valtion velkaantumisesta jää tulevien sukupolvien maksettavaksi. Guzenina-Richardson muistuttaa, että asian eteen on jo tehty, ja vain muutama vuosi sitten, kun eläkejärjestelmään lisättiin voimakkaita kannustimia pidempien työurien aikaansaamiseksi.

Keppien sijaan tätä kehitystä tulisi voimistaa, esimerkiksi parantamalla ikääntyvien työntekijöiden työaikajärjestelyitä. Sdp:n varapuheenjohtaja ihmettelee kiirettä, jolla keskustalaiset romuttavat vasta uudistettua, laajasti hyväksyttyä eläkejärjestelmää.

– Nyt olisi tärkeää puhua eri ammattikuntien välisestä jaksamisesta ja inhimillisestä oikeudenmukaisuudesta. Keskustalaiset ovat valmiita korottamaan muun muassa raskasta hoitotyötä tekevien eläkeikää ymmärtämättä lainkaan, mikä alan jaksamisen aste on nykyiselläänkään, Guzenina-Richardson sanoo.

Guzenina-Richardson tukee Jutta Urpilaisen torstaina A-talkissa esittämää ideaa helpottaa yli 55-vuotiaiden vuorotyötä tekevien jaksamista työaikajärjestelyillä. Urpilainen pohti ohjelmassa järjestelmää, jossa yli 55-vuotiaat saisivat työssä jaksamisen heikentyessä valita yövuorojen sijaan kevyempiä päivävuoroja.

– Tämä olisi tärkeä uudistus myös vallitsevan järjestelmän puitteissa. Tilastojen mukaan hoito- ja hoivatyöntekijöistä vain noin 40% jaksaa raskasta työtään nykyiseen 63 vuoden eläkeikään saakka. Ei eläkeiän korottaminen paperilla vaikuta työurien kestoon. Yli 55-vuotiaille suotava mahdollisuus valita päivävuoroja yövuorojen sijaan on varteenotettava keino työssä jaksamisen parantamiseksi, Guzenina-Richardson sanoo.

Sdp:n varapuheenjohtaja ihmettelee myös sitä, että pääministeri Vanhanen on eläkeiän korottamispäätöksessään sivuuttanut täysin sen tosiasian, että esimerkiksi aktiivisella kuntouttavalla toiminnalla ja välityömarkkinoiden kehittämisellä saadaan työssäoloa lisättyä huomattavasti.

– Vanhanen hiihti pylly edellä puuhun ja ravisutti samalla yhteiskuntarauhaa. Pitäisikö nyt ensin kuitenkin tarkastella työelämän muutoksia ja niitä tilastoja, joissa selvitetään kansan vointia? Nuorten miesten ylivoimainen työkyvyttömyyden syy on mielenterveysongelmat. Siitä voi vetää yhdistävän viivan ainakin koulumaailmaan ja perheiden eriarvoistumiseen. Jos halutaan aidosti eheyttää yhteiskuntaa, se on huomattavasti laajempi homma kuin eläkeiän yksitotinen korottaminen, Guzenina-Richardson sanoo ja painottaa, että muuten lasku tulee tuleville sukupolville erityisen kalliiksi.